Min Zündapp dog under färd

Fråga: Hej! Jag kör en original Zündapp 2-växlad motor. Motorn bara dog när jag var ute och körde. Den gick att få igång den ett par gånger men den har ingen ork. Till slut startar den inte alls. När man provar med att springa igång den så ”nyser” motorn men jag har inte kommit på varifrån. Jag har bytt Kondensator, brytare, svänghjul, tändhatt, kopplat ur dödaren, rengjort förgasaren, bytt packningar till cylinder, topp och insug. Har du någon aning vad det kan vara? Tack!

Mattias

 

Svar: Antingen har tändspolen gått sönder eller så är det en packbox i vevhuset som gjort det. Gör några startförsök och kolla tändstiftet. Är det blött så är gnistan svag eller obefintlig och är det torrt kommer det inte fram bränsle, vilket kan bero på en trasig packbox.

Testa gärna gnistan med ett (fungerande) tändstift med avklippt sidoelektrod. Då får man ett gnistgap på 4-5 mm vilket ett friskt tändsystem ska klara ute i fria luften om det ska bli någon gnista under kompression med standard gnistgap på 0,5 mm.

Packboxarna kan man testa på flera vis. Kolla om det runnit olja innanför tändplattan. Man kan även ta bort förgasaren och ansluta en slang till insuget. Dra sedan upp kolven i topp och blås i slangen. Här måste svänghjuls- och transmissionskåpan tas bort. Om man hör att det pyser vid någon sida är den packboxen defekt och måste bytas. På de flesta motorer kan man byta packboxarna utan att dela på motorn.

Jim Lundberg

Min Zündapp dog under färd
Ett tändstift med avklippt sidoelektrod är en enkel ”tändspoleprovare” som man kan ha med sig i verktygslådan.

Ute i fria luften ska tändsystemet orka ge en gnista på cirka 5 mm.

Min Zündapp dog under färd
Demontering av packbox med plåtskruvar och hovtång. Här får man borra eller sticka hål med en syl så att skruven får ett hål att greppa i. Man måste vara försiktig så man inte skadar lagret innanför packboxen när man gör hålen. Man kan trä ett rör på borren så att den bara sticker ut ett par millimeter. Tänk på att borrspånen inte får hamna i lagret! Blås med tryckluft inifrån och ut.

En del packboxar sitter tyvärr så hårt att skruvarna rappar i sina hål. Oavsett metod måste man vara försiktig så att man inte repar axeln – då kan den nya packboxen nötas ner på kort tid.

Rulla till toppen