Fråga: Hej! Jag kör en original Zündapp 2-växlad motor. Motorn bara dog när jag var ute och körde. Den gick att få igång den ett par gånger men den har ingen ork. Till slut startar den inte alls. När man provar med att springa igång den så ”nyser” motorn men jag har inte kommit på varifrån. Jag har bytt Kondensator, brytare, svänghjul, tändhatt, kopplat ur dödaren, rengjort förgasaren, bytt packningar till cylinder, topp och insug. Har du någon aning vad det kan vara? Tack!
Mattias
Svar: Antingen har tändspolen gått sönder eller så är det en packbox i vevhuset som gjort det. Gör några startförsök och kolla tändstiftet. Är det blött så är gnistan svag eller obefintlig och är det torrt kommer det inte fram bränsle, vilket kan bero på en trasig packbox.
Testa gärna gnistan med ett (fungerande) tändstift med avklippt sidoelektrod. Då får man ett gnistgap på 4-5 mm vilket ett friskt tändsystem ska klara ute i fria luften om det ska bli någon gnista under kompression med standard gnistgap på 0,5 mm.
Packboxarna kan man testa på flera vis. Kolla om det runnit olja innanför tändplattan. Man kan även ta bort förgasaren och ansluta en slang till insuget. Dra sedan upp kolven i topp och blås i slangen. Här måste svänghjuls- och transmissionskåpan tas bort. Om man hör att det pyser vid någon sida är den packboxen defekt och måste bytas. På de flesta motorer kan man byta packboxarna utan att dela på motorn.
Jim Lundberg