Polera aluminiumdelar på Puch Dakota

Fråga: Hej! Jag ska polera upp glansen i bland annat bromsköld för fram- och bakbroms samt nav och ekrar till min Puch Dakota. Har börjat lite med bromsskölden bak. Började med en liten slipmaskin och slipade ner alla ojämnheter. Sen tog jag 180k, 400k, 800k, 1200k, 1500k och 2000k våtslippaper. Men sliprepor synes så jag tog smärgelduk på rulle som blev bättre.

Försökte sedan att polera med polerpasta med bomullsskiva på borrmaskin. Men jag vet inte alls hur man använder den stenhårda pastan. Hur använder man den? Eller vet du något annat sätt att få bort reporna? Och naven ser mycket dåliga ut och jag vill helst inte ta loss ekrarna och behöva balansera om fälgen för det kan jag inte. Finns det något bra knep med det? Eller något bra medel som kan lösa upp skiten? Har kört länge nu med navborstar och olika medel utan större framgång.

Mvh Tobias

 

Svar: Du är på rätt väg. Att börja med grövre papper och sedan använda finare och finare papper är precis så man ska göra. Men man bör slipa i olika riktningar varje gång man byte till ett finare papper. Att bara slipa samma riktning gör att man får repor i reporna och arbetet tar mycket längre tid. Slipa på snedden och på tvärs mot föregående sliprepor så går det bättre.

Aluminium är tacksamt att polera och man får ganska snart en spegelglans om bara ytan inte var för grov från början. När man avslutningsvis ska polera ytan är en lumptrissa (bomullsskiva) snabbast och effektivast. Pastan, eller slipvaxet som det också heter, lägger man på trissan när denna roterar. Man trycker klossen med vax mot den roterande trissan. Då smälter vaxet och fastnar i ytan på trissan. Sedan är det bara att polera. Även här är det bra att polerar i lite olika riktningar. Se bara till att trissan är absolut ren. Om den hamnar på ett garagegolv med grus och sand kan det uppstå rejäla repor och då är det bara att börja om igen.

Om det är mycket smuts på ytorna måste den bort innan man polerar – annars kan det uppstå repor av sandkorn i smutsen. Det finns effektiva rengöringsmedel för aluminiumfälgar som innehåller både tvättmedel och fosforsyra. Syran fräter bort oxider i ytan. När man ska polera ekrar lägger man en tygremsa, spännband eller läderrem runt ekern. Sedan drar man fram och tillbaka som en skoputsare. Här räcker det med vanlig polerkräm typ Autosol. Tänk på att förzinkade ekrar kan förlora zinkskiktet om man polerar för energiskt. Då kan ekrarna börja rosta med tiden.

Jim Lundberg

Polera aluminiumdelar på Puch Dakota
Slipvaxet smälter av friktionsvärmen och lägger sig som en tunn hinna på lumptrissan.
Polera aluminiumdelar på Puch Dakota
Ekerpolering med ”skoputsarmetoden”. En tygremsa, spännband eller läderrem läggs i en slinga runt ekern. Sedan drar man fram och tillbaka. Som polermedel räcker det med Autosol eller mild rubbing.
Rulla till toppen