Registrera om skyltar saknas

Fråga: Finns det någon med erfarenhet av att låta Landsarkivet leta upp papper på bil/mc när man enbart har ett chassi- eller motornummer att gå på? Tar det lång tid? Hittar dem något över huvud taget? Timpriset de tar för att leta är ju inte billigt direkt…
I mitt fall är det en A-Ford från ca 1928 som gått som jordbruksredskap, skyltarna har försvunnit för längesedan. Jag har ett motornummer och jag vet namnet på personen som antagligen var siste man att ha den i trafik samt vilken kommun han bodde i. Chassinumret ska jag leta upp (samma som motornumret om den inte blivit utbytt) men jag har inte lyft av det som är kvar av karossen än. Jag är lite orolig ifall chassinumret har rostat bort och att motorn är bytt, för då finns det bara ett nummer att gå på och det ger ju inte ramen rätt identitet. Bilprovningen kan ju vara väldigt jobbiga om sådant inte stämmer.
Tacksam för svar eller berättelser om liknande fall!
Med vänlig hälsning

Olsson

Svar: Personligen har jag ingen erfarenhet av att låta Landsarkivet leta upp papper, men säkert har många läsare det. Dela gärna med er av dessa i rutan för kommentarer nedan.

Jag har pratat med Bo Magnusson, sektionschef på ursprungskontrollen på Transportstyrelsen som ger följande råd:

Om du trots letande i Landsarkivet inte hittar några handlingar måste du dokumentera dina efterforskningar, exempelvis vilka arkiv som besökts, vem du talade med där, samt under vilken tid du satt och letade.

Hittas ingen registreringshandling och fordonet är äldre än 30 år och har funnits i Sverige mer än 20 år och bevisligen har haft en registrering här får du gå vidare med att bevisa den registreringen.

Backa i ägarkedjan – är det någon som har ett foto av detta fordon? Eller är det någon som har kvar ett försäkringsbrev, servicebok, leveranskort eller något annat som talar om att detta fordon varit registrerat, intyg från tidigare ägare eller någon gammal så kallad fångeshandling. Enkelt förklarat ett bevis på att detta fordon tillhört någon person, exempelvis köpekvitto.

Du måste även fotografera ditt fordon snett framifrån och snett bakifrån samt ta tydliga, läsbara, bilder på fordonets identitetsbärare (chassinummer, motornummer).

Observeras bör dock att detta dock inte är någon generell rutin, utan en restriktiv bedömning bör ske från fall till fall.

Då och då kommer det in ansökningar på tidigare registrerade fordon, vars identitet redan finns registrerad. Ibland är fordonen i trafik, ibland endast förregistrerade. Rutinen i dessa fall är att kräva en ID-utredning, från t.ex. Larmtjänst. Om fordonet som ansökan avser bedöms vara det ”rätta” så kan det registreras, och det kommer då att finnas två fordon med samma identitet i registret. Utan ID-utredning som konstaterar att det aktuella fordonet är det rätta finns inget skäl att godkänna ansökan.

Så långt Bo Magnusson. Mitt tips är att du börjar med att ta kontakt med Transportstyrelsen. Därefter bör du leta upp den person som du tror var sista brukare. Det kan finnas ledtrådar i fotoalbum, lådor för viktiga papper och liknande.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen