Motornummer och lagerrullar till tvåväxlad sachsmotor

Fråga 1. Beträffande sachsmotor med två växlar och trampor. I motorblocket på vänster sida framför cylindern är det instämplat 4107908. Motorn är fartvindskyld. Är detta motornumret? Vilken årsmodell kan det vara? Plåtskylten på motorn saknas. Aldrig sett tidigare på sachsmotorer.

Fråga 2. Hur får man tillbaka alla rullar som ramlar ut när blocket delas? Det är cirka 18 stycken. Finns det slutna lager att sätta in?

Mvh

Leif Mårtensson, Danderyd

 

Svar 1: Jag har själv inte stött på en sjusiffrig kod stämplad på sachsmotor. Om någon läsare känner till stämpling på motorblocket är ni välkomna att höra av er.

Det kan vara motornumret som någon stämplat in eftersom det är sjusiffrigt som det ska vara. Motorn kan åldersbestämmas någorlunda utifrån vilka delar den har, men utan motorskylt eller bilder är det svårt att säga ungefärligt tillverkningsår. Om 4107908 är motornumret så är den tillverkad senare än 1963, detta grundar jag på motornummer på egna motorer och reservdelskataloger.

Motorer från och med motornummer 2667187 har de kuggdrev på transmissionen istället för kedja. Detta sker under ca 1960-61. Det är ett enkelt sätt att se om din motor är tillverkad innan eller efter 1960.

Josefine Andersson

 

Svar 2: När motorn ska monteras ihop ”limmar” man fast rullarna i sina lagerbanor med vanligt konsistensfett. Fettet löses upp av växellådsoljan när man kör och ”försvinner”. Några alternativa lager som ska ersätta rullagren känner jag inte till. Rullagren i sachsmotorerna har ju ingen innerbana, utan rullarna löper direkt mot axeln. Att ersätta den konstruktionen med sammanbyggda lager med innerbana kan bli knepigt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen