Hägglunds militärmotorcykel

Hägglunds XM 74 med en tvåtakts Rotaxmotor på 345 kubik och 24 hk.

Hägglunds militärmotorcykel

Publicerad

Fråga: Byggde Hägglunds några militärcyklar och i så fall vilken modell?

Hälsningar

Erland Eriksson

 

Svar: Hägglunds byggde fem stycken modell XM 72 (den mest konstiga med enarmad framgaffel). Därefter 40 stycken XM 74 vilken var den maskin som vann upphandlingen (och såg mera mc-lik ut). Därutöver tillverkades det ett fåtal civila XM 74 åt bland andra Bill Nilsson (som knöts till utvecklingsarbetet).

XM 74 användes till truppförsök men hann aldrig bli färdigutvecklad före 1976, då Hägglunds överlät kontraktet till Husqvarna (vilket 1980 blev Mc 258 Automatic). XM 72 och XM 74 visar respektive tillverkningsår på 1900-talet.

Björn Weissmann

XM 74 sedd från vänster.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Renault 16 klådde Volvo 142

9 kommentarer

gunnar: Vi hade en R16 1966 och hade inga problem med rost under de år vi ägde den. Däremot gick drivknutarna, tror att damaskerna förbättrades till senare årsmodeller. En mycket trevlig och lättkörd bil.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10