Demontera Volvo M40-låda från B18-motor

Fråga: Hej, jag ska plocka ner växellådan (M40 + B18 Volvo). Om jag lossar kopplingskabeln och hastighetsmätarkabeln sen kardanaxeln sen knoppen i hytten och sist alla skruvar. När jag separerar sprängkåpan från M40-lådan från motorn – hur är det med kopplingen? Lossar den bara eller sitter den kvar? Hur är det med att sätta tillbaks kopplingen om den lossnar?

Jag ska inte byta kopplingen jag ska renovera lådan/byta packningar för den läcker och synkringarna verkar slut.

Melvin B

 

Svar: Börja med att lossa kardanen, hastighetsmätarvajern/kabeln, kopplingsvajern/slavcylinder samt sladden till backljuskontakten. Dra upp damasken på växelspaken och lossa den stora muttern som sitter runt spaken. Nu drar man loss spaken rakt upp.

Växellådan sitter med fyra insexskruvar (3/8″ nyckelvidd?) mot sprängkåpan. Kåpan kan sitta kvar på motorn om du inte ska åtgärda kopplingen också. De två övre skruvarna kan vara lite knepiga att nå och en förlängare är bra att ha. Sätt en domkraft under tråget på motorn och ta ner växellådsbalken. Lossa bakre gummikudden först.

Domkraften är till för att motorn inte ska tippa bakåt och lägga sig mot torpeden. Dra nu växellådan bakåt till dess axel åkt ur koppningslamellen. Lådan är tung, så man bör vara två som tar ner den, eller så har man en särskild domkraft till lådan.

Om man inte rör kopplingsarmen på motorn är det bara att stoppa in växellådans axel genom lamellen igen när lådan ska monteras igen. Om man dragit i armen eller haft bort kopplingen måste lamellen centreras för att växellådans axel ska gå igenom lamellen och pricka styrlagret i vevaxeln. Till detta använder man en avkapad axel, eller ett särskilt dorn. Det går att lösa med en axel som passar perfekt i styrlagret som man bygger på med eltejp där lamellen sitter.

I boken Motorrenovering står det mer ingående hur man lyfter ur motor och låda ur bilen samt sätter tillbaks dem.

Jim Lundberg

Demontera Volvo M40-låda från B18-motor
Om man kopplingslamellen rört sig på svänghjulet måste den centreras med ett dorn. Annars får man inte dit växellådan.
Demontera Volvo M40-låda från B18-motor
Dornet sitter på plats och när tryckplattan är monterad drar man ut dornet.
Rulla till toppen