Växeljustering på ILO M200 V

Fråga: Hej! Jag har ärvt ett par gamla monarker av min far. Jag har pressat isär en motor och bytt alla lager men när jag ska ihop med den så blir jag osäker på hur växelföraren ska vara. (Om den nu ens heter så.) Motorn är en ILO M200 V. Skulle även vara intressant att veta vilka modeller som har den motorn.

Mvh Eric

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med ILO:s 200-kkubikare, men om den är lika 150- och 175-kubikaren så finns det en utförlig anvisning på hur man justerar växlarna på dessa motorer i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Växelförare kan vara ett vitt begrepp, men på ILO-motorn brukar det vara ett kuggsegment som sitter på en kona som är orsaken till bryderier. Här en del av texten i boken:

”När pedalen är monterad ska växlarna justeras. Förutsättningen är att tvåans växel ligger i. Om så inte är fallet kan man ta en svetstång och vrida växelaxeln tills tvåan ligger i. Lägg en kopparplåt eller gummiduk mellan tången och axeln så axeln inte skadas. Skjut nu på kuggsegmentet på sin kona och se till att dess två kuggar hamnar på varsin sida om den mellersta kuggen på växelmekanismens tre kuggar. Vrid sedan segmentet så att klinkans bägge tänder hamnar på samma avstånd till de två innersta hacken på växelplattan (bild 41). Knacka sedan fast segmentet på sin kona och dra fast muttern.”

ILO M200 V har suttit i flera olika fordon, bland annat i en scooter som heter Glas Goggo-Roller samt någon snöskoter. Motorn finns både med och utan fläktkylning som det verkar.

Jim Lundberg

Växeljustering på ILO M200 V
Växeljustering på ILO M200 V
Goggo-scooter från 1955 med 150- eller 200-kubiksmotor.
Växeljustering på ILO M200 V
Erics växellåda.
Rulla till toppen