Hur tjock cylinderfotspackning på tvåväxlad Sachs?

Fråga: Hej Jim. Jag tänkte fråga hur tjock cylinderfotspackning man ska ha till en tvåväxlad Sachs? Tyckte den jag köpte var så tunn och den läcker. Provade med startgas och då stannar motorn.

Mats

 

Svar: Cylinderfotspackningar brukar vara rätt tunna – ofta bara ett par tiondels millimeter tjocka, men det ska räcka för att det ska bli tätt. Att montera en tjockare packning är att gå runt problemet istället för att åtgärda det.

Cylinderfoten är ju av samma material som resten av cylindern på en sachsmotor – av gjutjärn. Denna metall brukar inte slå sig av värme och om man drar åt för hårt brukar gjutjärn spricka istället för att böja sig. Men kolla ändå med en stållinjal att cylinderfoten är plan. Se även till att det inte finns kvar några rester av den gamla packningen som cylindern kan ligga och rida på. Då kan det uppstå läckage.

Om motorn varit isärtagen, alltså att man delat på blocket, kan det ibland hända att blockhalvorna inte ligger rätt mot varandra och då kan tätningsytan i blocket under cylindern få ett ”trappsteg” på grund av förskjutna blockhalvor. Detta kan inträffa om blockhalvorna inte hör ihop (det finns ett matchningsnummer på halvorna nära delningsplanet som ska vara lika på bägge), eller att man tappat bort eventuella styrtappar i blocket. Om halvorna är förskjutna kan man göra så här: Lossa muttarana till cylinderfoten några varv. Gör likadant med samtliga skruvar som håller ihop blockhalvorna, fast bara så att de nätt och jämt inte drar (det kan droppa lite olja). Dra sedan åt muttrarna vid cylinderfoten så att blockhalvorna ligger dikt mot cylinderfoten. Dra avslutningsvis åt alla blockskruvar igen.

En annan orsak till läckage vid cylinderfoten är att blockpackningens ändar sticker upp ur blocket. Dessa ändar putsar man av flush med ytan med ett rakblad eller stämjärn. Det händer även att blockpackningens änder hamnat för lågt så det uppstår en liten springa mellan blockhalvorna. Detta går oftast att täppa till med packningsklister, men man bör avfetta springorna först från tvåtaktsolja med exempelvis thinner.

Fast kolla även att läckaget inte finns vid förgasaren eller annat ställe. Startgas spider sig mycket när den lämnat sprejburken och kan hitta in på fler ställen. Det är säkrare att ta fram oljekannan och droppa tjock motorolja på de ställen där man misstänker läckage.

Jim Lundberg

Rulla till toppen