När blev det lag på säkerhetsbälte?

När blev det lag på säkerhetsbälte?

Publicerad

Fråga: Vid vilka årtal blev det lag på exempelvis vindrutetorkare, vindrutespolare, gula blinkers, vita parkeringsljus, säkerhetsbälten, hastighetsmätare och så vidare?

Svar: Vi staplar upp det efter årsmodeller och förenklar lagtexten en aning.

1955

Efter den 1 juli 1955 ska bilar ha hastighetsmätare. Om bilen togs i bruk tidigare får den hastighetsmätare som satt i bilen inte tas bort.

1969

Personbil ska ha yttre backspegel på förarsidan och yttre backspegel på passagerarsidan.

1970

Bil, utom chassi utan förarhytt, som är av 1970 eller tidigare års modell, ska ha vindrutetorkare om vindruta finns. Bil som tagits i bruk den 1 juli 1955 eller tidigare, behöver inte ha vindrutetorkare om det inte fanns när bilen togs i bruk.

1970

Personbil ska ha säkerhetsbälten i framsätena.


1971

Personbil ska ha bilbälten i baksätet.

1971

Personbil ska ha vindrutespolare.

1975

Personbil ska ha säkerhetsbälten med upprullningsdon (rullbälten) i framsätena och i baksätet.

1976

Körriktningsvisare som avger blinkande orangegult ljus, både fram och bak.

1976

Personbil ska ha bromsljus som avger rött ljus när bilens färdbroms används. (på tidigare årsmodeller räckte det med minst ett bromsljus som avgav rött eller gult ljus när bilens färdbroms användes).

1976

Personbil ska ha positionsljus som avger ljus framåt och minst två positionsljus som avger rött ljus bakåt.

1976

Personbil ska ha stöldskydd av typen rattlås eller växelspakslås.

1984

Lätt lastbil ska ha säkerhetsbälten av trepunktstyp försedda med upprullningsdon i framsätena.


1987

Personbil som har fler än två positionsljus bak måsta ha jämt antal (det är alltså inte tillåtet att ha tre positionsljus på höger sida men bara två positionsljus på vänster sida).

 

Hoppas du är hjälpt med dessa svar.

Robert Gustavsson

Observera: Detta är de årtal som gäller idag. Tidigare har andra årtal gällt för exempelvis säkerhetsbälten.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Stänkskydd för mopedister

2 kommentarer

Josefine Andersson: Nu kan man kanske tro att jag gör en "tumme upp" för skyddet. Nej jag liftar pga punka.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842