Elproblem på MCB 1187 med Sachs 505 motor

Fråga: Hej. Jag håller på att få ordning på en MCB 1187 med Sachs 505 motor på. Det hela började med förgasarsmällar och moppen gick väldigt dåligt så förgasare, avgasrör och ljuddämpare är nya. Problemet tycks vara tändsystemet eftersom gnistan på tändstiftet tycks nu helt ha försvunnit. Jag har bytt kondensator, tändspole, tändkabel, brytare och tändstift. Jag hade lite gnista för några dagar sen men motorn bara tände till lite då och då utan att starta.

Tändsystemet tycks vara ett hopplock eftersom kondensatorn satt bakom tändplattan i ett spikband. På själva tändplattan finner inte jag heller någon plats för en kondensator. Det sitter tre eller fyra spolar på tändplattan och jag har fyra kablar ut i från svänghjulet med ström till moppen. Jag kanske inte har fått tändningen helt rätt men jag har satt brytarna på 0,40 mm med hjälp av ett bladmått. Hur som helst så borde ju systemet ge gnista. Jag tycker att det är märkligt att de fyra olika kablarna som går ut ifrån svänghjulet tycks någonstans vara i kontakt med varandra eftersom de alla är strömförande. Mäter jag med en multimeter så får jag signal mellan gul och blå kabel och likaså mellan vit och violett kabel, vilken kabel jag än väljer att mäta så är det signal mellan. Ska det vara så eller är det fel någonstans?

Tacksam för hjälp.

/Magnus

 

Svar: Jag har inte skruvat med Sachs 505-motorn, men förmodligen ser dess tändsystem ut som på äldre sachsmotorer – undantaget den utanpåliggande tändspolen. I så fall är det helt normalt att alla utgående kablar från motorn verkar vara ”hopkopplade” med varandra. Det är nämligen så att resistansen hos samtliga spolar ligger under ett Ohm eller däromkring. Dessutom är spolarna jordade i ena änden så mäter man mellan två kablar så går strömmen från multimetern in genom en spole, vidare till jord och sedan ut genom den andra spolen. Det krävs en väldigt känslig multimeter för att den ska visa så låga resistanser som det handlar om här.

De uppgifter jag har för den äldre Sachs 505-motorn med brytarsystem är att förtändningen ska vara 1,7 mm och brytaravståndet 0,4 mm och då borde du hamnat rätt med brytaravståndet. Förtändningen justeras genom att vrida tändplattan med eller mot rotationsriktningen. ­­Tyvärr så finns det en hel del kondensatorer på marknaden som är mer eller mindre usla. Många har bytt till en ny kondensator i tron att det ska bli bättre, men så är inte alltid fallet tyvärr. Därför kan det vara värt att testa en annan (ny eller begagnad) kondensator. Kräv av försäljaren att få en kondensator av hög kvalitet. Se också till att den verkligen jordas ordentligt var den än hamnar.  Putsa och rengör brytarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen