Ettans växel går inte att lägga i på Apollo Competition

Fråga: För några år sedan köpte jag en renoverad Apollo Competition 1956 med 150 cc ILO-motor. Cykeln är snygg att se på, men jag har bara kört den en gång, varvid jag upptäckte att ettan inte gick att lägga i. Är detta ett vanligt fenomen på dessa motorer? Jag har skruvat och justerat med allting, utom att plocka isär motorn. Även följt ditt råd om att ha rätt olja i växellådan. Jag har fyllt med Q8 Moto Straight 50. Allt utan framgång… Har du möjligen ett bra tips vad jag bör göra?

Tacksam för återkoppling.

En hälsning!

Lennart Bragd

 

Svar: Det är knepigt att exakt säga vad som kan vara orsaken om man inte provkört fordonet i fråga. Är det så att ettan inte går att lägga i under några omständigheter? I så fall måste något vara fel med växelmekanismen eller inne i själva växellådan. Eller är det så att ettan går att lägga i när man rullar eller med avstängd motor? I så fall kan det vara kopplingen som inte frikopplar som den ska. Då borde det även vara svårt att lägga i friläge när motorn är igång.

Kolla först att växelmekanismen arbetar som den ska. Ta bort locket över mekanismen och dra växelpedalen uppåt samt nedåt och kolla hur klinkan (”D” på nedersta bilden) rör sig. Den ska gripa tag i segmentets tänder åt bägge hållen utan att missa någon tand. Lägg i tvåans växel och se till att det är lika långt avstånd mellan klinkans och segmentets tänder (röda på övre bilden). I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för denna motor. Här nedan en del av texten i kapitlet om ILO 150 cc.

”När pedalen är monterad ska växlarna justeras. Förutsättningen är att tvåans växel ligger i. Om så inte är fallet kan man ta en svetstång och vrida växelaxeln tills tvåan ligger i. Lägg en kopparplåt eller gummiduk mellan tången och axeln så axeln inte skadas. Skjut nu på kuggsegmentet på sin kona och se till att dess två kuggar hamnar på varsin sida om den mellersta kuggen på växelmekanismens tre kuggar. Vrid sedan segmentet så att klinkans bägge tänder hamnar på samma avstånd till de två innersta hacken på växelplattan (bild 41). Knacka sedan fast segmentet på sin kona och dra fast muttern.”

Det kan även vara så att någon fjäder i mekanismen är stukad eller har tappat spänsten. ILO-motorn har en lite dum konstruktion är växelaxlarna går fram och tillbaka genom motorn och dessutom utsätts axlarnas hål i blocket för grus och smuts från kedjan vilket kan leda till att hålen slits så att axlarna börjar glappa vilket i sin tur leder till dålig precision mellan delarna i växelmekanismen.

Jim Lundberg

Ettans växel går inte att lägga i på Apollo Competition
Bild 41 i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Avståndet mellan samtliga tänder (rödmålade) ska vara samma om mekanismen är rätt justerad.
Ettans växel går inte att lägga i på Apollo Competition
A=mutter, B=kuggsegment, D=klinka, F=justerbara excentrar för ändläge.
Rulla till toppen