Fråga: Hej! Jag har en Puch Florida från 1963, som jag renoverat till nyskick. Några problem återstår dock, och det största är växellådan. Det skrapar i den när jag ska växla från 1:an till 2:an. Jag måste i princip låta motorn gå på tomgång för att den ska växla någorlunda smidigt. Dessutom trillar 1:ans växel ur mycket lätt. Jag måste hålla foten under växelspaken hela tiden när han kör på 1:an, annars trillar den ur direkt.
/Christian
Svar: Det låter som att det är två fel – dels verkar inte kopplingen frikoppla helt, dels verkar det som att något i växelmekanismen är slitet eller feljusterat så att vald växel inte ligger kvar. Jag har inte skruvat med denna typ av puchmotorer med växelmekanism och pedal i ett separat hus under motorn, men det sitter en fjäderbelastad kolv i huset där spetsen på kolven ska gå in i ett hack i ett segment och hålla kvar detta i position tills man växlar igen. På en tvåväxlad motor ska det då vara tre hack i segmentet; 1:an-friläge-2:an. Om denna kolv är sliten eller oms fjädern tappat sin spänst kan växlarna hoppa ur.
Kopplingen vet jag lite mer om. Kolla att det inte finns hack i kopplingskorgen och i lamellernas tänder. Om det finns denna typ av skada kan inte lamellerna röra sig fritt i korgen och det kan bli svårt att få kopplingen att frikoppla helt vilket är en förutsättning för skrapfri växling. Kopplingsmekanismen ska också vara korrekt justerad för att geometrin och rörelsen mellan delarna ska bli rätt.
På kåpan sitter en stor mutter och innanför denna hittar man dragbulten som påverkar kopplingen. Längst ut på bulten sitter en gängad hylsa som är låst med en tråd eller sprint. På den mittre bilden ser man hur det ska se ut när allt är rätt. Glöm inte att låsa hylsan efter eventuell justering.
Jim Lundberg