Crescent Compact med kopplingsproblem

Fråga: Hej! Jag har en tvåväxlad Sachs med handväxel. Den startar inte. Innan har jag startat genom att rulla igång Compacten för att kicken inte greppar men nu helt plötsligt går det ej.

Om man kickar väldigt försiktigt när jag har tagit ur tändstiftet så går motorn runt och ger ifrån sig det härliga ljudet. Det går även att rulla utan tändstiftet så att motorn går runt. Med tändstiftet i går inte något utav ovannämnda. Det är som att jag håller in kopplingen, men kopplingsvajern är slak och verkligen inte för spänd. Hur åtgärdar jag detta? Behöver att hjälp jag kan få! Tack!

August Höglund

 

Svar: Det låter inte som att det skulle var fel i kickmekanismen, utan snarare i kopplingen eftersom motorn inte heller snurrar vid rullstart. Om du ar ett spel i kopplingsvajern så är det bra så långt, men det måste även finnas ett spel i kopplingsmekanismen inne i motorn. Detta justeras innanför den lilla S-luckan på motorns högra sida. I kopplingen centrum sitter en liten justerskruv med en låsmutter.

Man släpper på låsmuttern och vrider justerskruven tills kopplingsarmen har en frigång på 8-10 mm. Sedan drar man fast muttern igen. Om detta inte hjälper måste hela kåpan på höger sida tas bort så att man kan kontrollera kopplingens skick. Det kan även vara så att krysskilen till vevaxeldrevet har gått av. Motorn måste även ha rätt olja och oljenivå. Sachsmotorn ska ha 2 dl SAE 80-olja i växellådan. Dessa motorer har en tendens att slira på kopplingen när man ska kicka igång dem och då kan en för hög oljenivå vara orsaken. Det kan även vara dags för ett lamellbyte.

Jim Lundberg

Crescent Compact med kopplingsproblem
Rulla till toppen