Flakmoped som inte fungerar efter byte av cylinderfotspackning

Fråga: Hej, Har just bytt pinnbultar och cylinderfotspackning på min Sachs 50/3LS flakmoppe Crescent 1189. Även blåst rent huvudmunstycket och rengjort luftfilter och förgasare. Innan detta byte gick den perfekt men åtgärden med pinnbultarna etc var nödvändig då gängorna var slut på de gamla. Nu vill inte motorn starta… Gnistan är fin och klar. Vad är Era tankar vad som kan ha gått snett under detta arbete?

Hälsningar

Jonas Englund

Båstad

 

Svar: Titta på tändstiftet efter några startförsök. Är det torrt kommer det inget bränsle och är det blött är gnistan troligtvis för klen. Efter detta test vet man i vilken riktning man ska fortsätta sin felsökning.

Känns kompressionen, alltså motståndet i pedalerna vid startförsök, som innan bytet av cylinderfotspackningen? Det kan eventuellt vara något trassel med kolvringarna – att en ring har gått av. Om så skett måste cylindern av och ringen bytas. Skulle man lyckas få igång motorn med en avbruten ring kan motorn skära ihop med stora skador på kolv och cylinder som följd. Är packningen som byttes hel? Om den gått sönder vid monteringen kan motorn få svårt att suga i sig bränsle.

Jim Lundberg

Rulla till toppen