Gilera 50 Touring som plötsligt stannar

Fråga: Hej, har en gammal Gilera 50 Touring från tidigt 70-tal. Motorn är väldigt knepig och förstår inte riktigt varför. Den kan liksom dö som om man tappar gnistan helt, när man äntligen har fått den att vilja varva lite när motorn börjar bli varm så vill den inte riktigt varva ur helt på högsta varven det är som om det hackar lite och när man kör i 1 min ca blir den väldigt, väldigt varm, både på tändningssidan, kopplingen, cylindern och avgasröret.

Har bytt upp mig i munstycke och provat kanske fem olika storlekar men ingen skillnad. Det som är bytt sen renoveringen i vintras är ramlager, packboxar, packningar, kondensator, tändhatt, stift, brytarspets, olja, lameller, tändspole. Har säkert glömt något. Har även provat att sota ur avgassystemet som var i princip igentäppt nästan. Har kollat brytarspetsen och den står på 0,30 mm, statorn står efter originalstrecket. Vad bör jag göra och vad kan troligen vara felet?

MVH Liam

 

Svar: Det kan vara flera fel som är orsaken. Börja med att kolla brytaravståndet och förtändningen. På Gilera ska brytaravståndet vara 0,35-0,45 mm och förtändningen vara 15 grader. Börja med att justera brytaravståndet då detta även påverkar förtändningen. När detta är gjort ska man justera förtändningen vilket görs genom att man vrider hela tändplattan innanför svänghjulet med eller mot rotationsriktningen.

Det finns en markering ”A” i blocket och två på svänghjulet för justeringen. Markering ”O” är när kolven står i övre dödläget och markering ”B” är förtändningsläget. Brytarna ska alltså öppna precis när A och B står mitt för varandra och detta justeras genom att vrida på tändplattan.

Kolla sedan hur tändstiftet ser ut efter en provkörning. Om det är vitt är bränsleblandningen för mager, och är det svart är blandningen för fet. Rätt blandning ska ge ett brunt tändstift. Detta prov görs efter körning på full gas och det är huvudmunstycket som ska ändras om stiftet har fel färg. Sen tändning och/eller mager bränsleblandning ger höjd motortemperatur.

Tyvärr så har det sålts många usla kondensatorer från låglöneländer under lång tid och ibland får man byta ut den nya kondensatorn för att motorn ska fungera. Kolla även så ingen av packboxarna i vevhuset har krupit ur sitt hål – något som ibland händer med gummiklädda packboxar. Det kan även vara så att motorn drar tjuvluft från andra ställen som cylinderfotspackning, insugspackning och liknande.

Jim Lundberg

Rulla till toppen