Fråga: Hej igen! Jag har en ILO M200 V med ett Noris Lbus 45/60R tändsystem. Givetvis får jag ingen gnista och jag är helt grön vad det gäller tändsystem. Tre kablar kommer upp från tändplattan, en grön, en röd och en svart. Hur ska dom kopplas? Tändspole, batteri och jord? Den gröna ger ifrån sig konstant 0,6 volt när jag drar runt motorn och den röda inget alls. Motorcykeln är eventuellt en Monark M91, fast med utbytt framlampa.
Mvh Eric
Svar: Jag hittar tyvärr inget kopplingsschema för denna ILO-motor. Jag lägger istället ut ett universalschema som stämmer in på de flesta batteritändsystem. Om vi börjar från batteriet (ingen generator är inritad i schemat) så går strömmen först till ett tändningslås. Därefter till tändspolens ena primäranslutning. Från tändspolens andra primäranslutning går strömmen till brytare och kondensator som då är parallellkopplade.
Men på en så gammal motor kan det vara så att tändspole och kondensator är defekta och därför bör man även testa dessa separat. Tändspolen bör varmköras (cirka 70 grader) i en tändspoleprovare med ett gnistgap på 5-8 mm. När det gäller kondensatorn så kan den testas på olika sätt. Man kan resistansmäta den för att se om det finns läckströmmar. I så fall ska mätaren visa ändligt motstånd eller åtminstone några hundratusen Ohm – helst megaohm. Man kan även ladda upp kondensatorn med ett batteri (6-12 volt) och vänta någon minut. Om man sedan kortsluter den med exempelvis en skruvmejsel, ska det synas en liten gnista. Även här bör kondensatorn värmas upp till cirka 70 grader – en temperatur som ofta uppnås inne i motorn.
Jim Lundberg