Tändningsproblem på Sachs 505 motorn

Fråga: Här följder del två av min resa mot ett fungerande tändsystem på en MCB 1187 med Sachs 505-motorn. Jag har förövrigt Stora Tvåtaktsboken men jag hittar den inte så jag skriver här istället… Jag vill gärna lära mig detta istället för att ge upp och köpa ett nytt tändsystem för en massa pengar. Moppen vill ännu inte starta. Jag börjar att fundera på om problemet kan sitta i brytarna då dessa när de är öppna har kontakt (när jag mäter med min multimeter), brytarna är förövrigt nyinköpta och är av märket Ducati som resten av tändsystemet heter.

Om jag tar bort brytarna från tändplattan och sätter en pappersbit emellan kontaktytorna så har de ingen kontakt men när de monteras på tändplattan så är de i kontakt… Jag undrar om det hela kan vara en gigantisk kortslutning? Blå kabel går till tändspolen och den sitter ihoplödd med svart kabel vid en av spolarna som går till kondensatorn och sen vidare till brytarna.

Jag kan heller inte mäta kontinuitetstest med multimetern genom tändkabeln och ut till tändhatten… Där finns ingen kontakt men det kanske ska vara så? Mitt tändsystem verkar heta Ducati Energia. På svänghjulet står bokstaven M och på ovansidan av svänghjulet finns en linje som verkar ligga i linje med bokstaven M. Någon som vet vad detta betyder? Jag har förövrigt kopplat ur resten av tändkablarna (vit, gul, violett) som går ut från tändsystemet och kör bara med den blå kabeln som går till tändspolen.

Hur ligger det till egentligen med själva strömmen inne bakom svänghjulet? Vad ska vara jord och vad ska vara signal? Hur fungerar brytarna rent strömmässigt? Är det signal eller jord som lämnar tändspolen på väg mot tändstiftet och finns det något enkelt sätt att ta reda på om tändspolen överhuvudettaget får vad den behöver utan att behöva bygga ihop eller köpa mätinstrument?

Tacksam för hjälp!

/ Magnus

 

Svar: När brytarna sitter på tändplattan jordas de genom generatorspolen som ska driva den utanpåliggande tändspolen. Generatorspolen har så lågt motstånd, kanske under ett Ohm, så mätaren kan uppfatta det som kortslutning. Testa med att lossa brytarnas kabel från kondensator/generatorspole och gör om mätningen över brytarna med en pappersbit mellan kontakterna. Är det fortfarande kortslutning kan det vara så enkelt att de isolerande brickorna vid skruven som håller fast brytarnas fjäder sitter fel eller saknas.

Funktionen på ett sådant här tändsystem är som följande: Magneterna i svänghjulet bygger upp en ström i generatorspolen. Denna är samtidigt kortsluten av brytarna. När brytarna öppnar kommer strömmen att sticka iväg till tändspolen så att den i sin tur ger en gnista till tändstiftet. Därefter stänger brytarna och processen upprepas.

Jim Lundberg

Tändningsproblem på Sachs 505 motorn
Kopplingsschema till flakmoped med Sachs 505-motor.
Tändningsproblem på Sachs 505 motorn
Vid infästningen av brytarnas fjäder (4) sitter det ett antal isolerande brickor (1 & 2) som ska se till att fjädern, och därmed hela brytararmen, inte jordas. Runt skruven sitter ytterligare en isolerande bricka eller rör (3).
Rulla till toppen