Monark M400 som läcker olja från motorn

Fråga: Hej Jag har en Monark M400 med en JLO 175 cc motor. Motorn går alldeles utmärkt och hojen är nu även i övrigt i perfekt skick. Men den läcker rejält med olja från utgående axeln. I Stora Tvåtaktsboken så beskriver du 150 cc motorn som ju verkar väldigt lik 175’an. Samma bussning innanför kedjedrevet, men när jag drar ur bussningen så ser jag ingen packbox!? Inte heller någon plats för den, är det så att denna motor saknar packbox på utgående axeln?

Bussningen har ett spår som en grov, grund gänga som verkar vara tänkt att dra in oljan i motorn och det indikerar att det inte skall vara någon packbox. Så frågan är hur man får tätt? Eller är det så att dessa motorer är notoriska oljedrällare? jag har provat att köra den med påfyllningspluggen urtagen för att se om det möjligen kunde vara övertryck i motorn från någon vevhusläcka, men det hjälpte inte. Alla tips mottages tacksamt, hojen är superfin och riktigt trevlig att köra så jag vill väldigt gärna kunna köra lite längre med den nu när sommaren är här.

Bosse Jonsson

 

Svar: I och med att du testat ”övertrycksteorin” och kört utan påfyllningsplugg är det inte en fråga om igentäppt ventilation. Spåret i bussningen är gängat så att oljan ska matas tillbaka in i växellådan när axeln roterar. Det kan vara så att bussningen är sliten så att spalten mellan den och axeln är så stor att oljan sipprar förbi. Sedan gäller det även att ha rätt olja i växellådan då tunn olja kan orsaka läckage. ILO-motorn ska ha motorolja SAE 50 vilken är betydligt tjockare än exempelvis transmissionsolja SAE 80 (motor- och transmissionsoljor graderas olika).

Den säkraste lösningen är att montera ett avtätat lager med ändelsen 2RS (2RS=dubbelsidig gummitätning) innanför kedjedrevet så får man en ”packbox” på köpet. Här kan man pilla bort tätningen på lagrets insida så får det tillgång till växellådsoljan. Eller så får tätningen vara kvar – lagret är ju packat med fett från fabrik och ska klara sig med det. Enda nackdelen med denna operation är att motorn måste delas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen