Kullagren låter sämre efter montering

Fråga: Hej Jim! Håller på att renovera en gammal ILO. Tänkte i och med detta höra lite gällande lager. Det tycks krävas väldigt lite för att få lagren att ”hugga”. Ofta direkt efter montering kan man känna det genom att snurra försiktigt på innerringen. Med lite tryckluft och olja så blir dom som nya igen. Hur allvarligt är det egentligen med dessa små hugg efter montering egentligen?

Anders

 

Svar: När man monterar nya lager måste man se till att inte låta kulorna överföra kraften från pressen – särskilt om man saknar press och ska knacka lagret på plats. Om lagret ska sitta på en axel ska man alltså pressa/knacka på lagrets innerring och ska det sitta i ett hål ska man pressa/knacka på lagrets ytterring. Sedan kan det hända att det ramlar ner små partiklar, exempelvis flisor från dornet när man knackar, som blockerar kulorna tillfälligt. Men dessa försvinner efter en renblåsning.

Jag har testat med att knacka på fel ring vid lagermontering och man hör direkt att lagret blir mer högljutt efter en sådan behandling. En droppe olja tystar i och för sig ner det hela, men själva skadan, som kallas brinellskada, finns kvar. Jag pratade om detta med en flygmekaniker som berättade att om en jetmotor utsätts för en stöt, exempelvis om man ställer ner den ovarsamt med en gaffeltruck eller kör den på en pall över en hög tröskel med pallvagn, måste samtliga lager till turbinaxeln bytas. Men då handlar det om flygplan och alla höga krav på säkerhet. Hur mycket det spelar roll på en moped vet jag inte. Man får väl en aningen högre ljudnivå på motorn samt något förkortad livslängd på lagren om man varit lite oförsiktig vid monteringen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen