Tvåans växel hoppar ur på Royal Enfield Bullet

Fråga: Hej. Har köpt en Royal Enfield Bullet. Har märkt att ibland vid kraftiga accelerationer med varm motor så vill 2:ans växel hoppa ur. Går detta att justera? Den har bara gått 200 mil, så den borde väl inte vara utsliten.

Mvh Pehr

 

Svar: Nu vet jag inte exakt vilken typ av växellåda motorcykeln har samt om det är en äkta Royal Enfield från 1950-talet som är renoverad eller om det är en nytillverkad från Indien. Jag tror ändå att växellådorna är relativt lika till sin funktion.

Om en växel hoppar ur vid gaspådrag (eller motorbroms) kan detta bero på att växelgaffeln inte ligger exakt rätt position så att medbringarna hoppar isär vid belastning. Här vågar jag inte gå in på hur detta ska justeras i ditt fall, men man kan ju testa med att hissa upp bakhjulet och prova med att lägga i samtliga växlar (med avstängd motor) för att utröna om de hoppar i som det ska. Ibland kan man känna att man kan lägga i samma växel ”två gånger” – alltså att man lägger i tvåan, men om man ruckar lite på pedalen kan man känna/höra att den klickar in helt först när man gjort detta. I så fall kan det vara växelmekanismen som behöver justeras vilket kan skilja från olika lådor.

Det finns även någon form av låsning för samtliga växellägen, inklusive friläget. Det finns då ett segment i växellådan med fem hack (fyra växlar samt friläget) där ett fjäderbelastat stift ligger i valt hack och håller kvar detta. På Albionlådorna sitter detta stift, eller plunch, under skruven ”C” på bilden. Det kan vara så att stiftet är skadat eller att fjädern är för klen så att vald växel inte hålls kvar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen