Vad kan hända med en växelströmsgenerator om man kopplar ur batteriet?

Vad kan hända med en växelströmsgenerator om man kopplar ur batteriet?

Publicerad

Fråga: Vad händer om man kopplar bort batteriet på en bil med växelströmsgenerator, när motorn går? Jag vet att frågan låter dum, men jag är med i ett forum där det debatteras friskt om det just nu. Jag har min åsikt om det, men skulle vilja ha en andra åsikt.

B-O

 

Svar: Frågan är inte alls dum, men man kanske ska upplysa lite om vad som kan hända om man kör en växelströmsgenerator utan batteriet inkopplat. Och som vanligt handlar det inte om att det är svart eller vitt. Generellt så säger man att man aldrig ska koppla loss batteriet på en växelströmsgenerator när denna arbetar. Jag citerar men gamla lärobok från yrkesskolan:

"Växelströmsgeneratorn ska provköras under belastning. Provkörning utan att generatorn är ansluten till batteri, eller brytning av strömmen när generatorn är igång, orsakar skador hos dioderna genom att spänningen stiger över den toppspänning (ca 50 V) som dioderna tål."

Jag har dock varit med om att man startat upp bilar med växelströmsgenerator med ett batteri och sedan bytt till ett annat efter att motorn gått igång utan att något skadligt inträffat. Kanske räcker det med att man har belysning och tändning som belastning mellan batteribytena, men då risken för haveri på dioderna finns där är det kanske lite onödigt att chansa.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842