Fråga: Hallå, jag har ett problem med min Puch Montana treväxlad som tillkom nyligen, när jag lägger i ettan och kör så går den väldigt segt och svarar inte alls eller väldigt segt på gaspådrag om det inte är nedförsbacke, sedan är det samma sak när jag växlar upp att den är väldigt seg, sen så dör den ibland när jag frikopplar. Misstänker att kopplingen är sliten så den slirar, men då borde den väl svara på gaspådrag.
Freddie
Svar: Om kopplingen slirar så märks det på så vis att motorvarvet ökar utan att hastigheten gör det. Dessutom så brukar kopplingsslir märkas först och främst på högre växel eftersom kopplingen överför ett högre vridmoment ju högre växel man lägger i.
Det låter mer som att motorn får fel bränsleblandning eller att tändningen står fel. Kör några kilometer och ta ur tändstiftet. Är isolatorfoten vit är blandningen för mager, är den svart är blandningen för fet. Rätt blandning ger en brun färg på isolatorfoten.
Tändningsdata för Puch Montana är följande:
Brytaravstånd 0,4-0,5 mm
Förtändning 1,6-2,0 mm
Tändstift Bosch W 10 A
Kolla även att avgassystemet inte är fullt med sot – även i avgasporten.
Jim Lundberg