Kolvar och kolvringar till Monark M 550

Fråga: Hej. Söker kolvar, kolvringar, ringar, kolvbultar och kolvbultsbussning till Monark M550 (LIO 250 Twin). Vet någon nån som säljer delar till dessa motorer? Vad det ska vara för ungefärligt komp och var trottelnålen ska stå? Det verkar som den gått lite snålt innan en kolvring gick av så det blev haveri.

Med vänlig hälsning

Martin

 

Svar: Kolla med Erik Linding eller Rösebäckens Cykel & Motor om de har kolvar och kolvringar. Du kan även annonsera gratis i tidningen Classic Motors privatannonser efter delarna. Kolvbultsbussningar kan man tillverka själv om man har tillgång till svarv. Lämpligt material är lagerbrons, exempelvis SS 5204-15. ILO-motorn i Monark M 550 har kolvbultsbussningar med måtten 12x15x20,5 mm (dxDxL). Bussning bör ha 3-5 hundradelar (0,03-0,05 mm) över mått för att sitta säkert i vevstaken. Efter montering brotschas bussningen upp så att det blir ett spel på cirka 2 hundradelar (0,02 mm) mellan kolvbult och bussning. I praktiken innebär det att bussningen nätt och jämt ska hänga kvar i bussningen om man håller bulten vertikalt.

Man kan mäta kompressionstrycket med en mätare och då ansluter man den till tändstiftshålet. Sedan kickar man runt mootn med full gas på handtaget tills mätaren stannar på ett maxvärde. På en sådan här motorn kan man räkna med att trycket uppnår 5-7 kilo (nästan som Bar). Viktigt är att notera skillnaden mellan cylindrana – det ska skilja så lite som möjligt.

Trottelnålen ska stå i mittenspåret som en grundinställning. Nålen arbetar på mellanfartsregistret och har liten inverkan vid full gas. Kör motorcykeln på mellangas några kilometer och stäng av motorn i farten så den inte hinner gå på tomgång. Rulla in till vägkanten och kolla tändstiftet. Om trottelnålen står där den ska är tändstiftets isolatorfot brun. Är den kritvit är nålen för långt ner (mager blandning) och är isolatorfoten svart är nålen för högt upp (fet blandning).

Jim Lundberg

Kolvar och kolvringar till Monark M 550
Vevaxel till Monark M 550/ILO 250 cc.
Rulla till toppen