Får inte i växlarna på Sachs fyrväxlad motor

Fråga: Hej! Jag har köpt mig en Compact med 4-växlad LKH sachsmotor. Problemet är att jag inte får i någon växel över huvud taget… Jag har provat att ställa in dom lite smått utan framgång. Har du något tips på hur jag ska gå till väga?

Martin

 

Svar: Ta av kåpan på motorns vänstra sida och trä på växelpedalen på sin axel. Kan du hissa upp mopeden så att bakhjulet hänger i luften så är det bra. Nu har jag inte skruvat med de fyrväxlade sachsmotorerna, men vad jag har förstått är de väldigt lika de fyrväxlade.

Börja med att försöka lägga i en växel, exempelvis ettan, och kolla att stången i den utgående axeln rör sig utåt (pennan, översta bilden). Längst ut på stången sitter en låsmutter samt en spårmutter där en liten hästsko sitter som ska dra stången utåt/inåt. Spårmuttern ska vara vänd så att dess spår ligger närmast motorn.

Kolla att klinkan (den trekantiga delen på mitten och nedre bilden) går in i de hack som finns på segmentet. Det sitter en liten hårnålsfjäder på klinkans baksida och dennes uppgift är att tilta klinkan när denna rör sig uppåt och nedåt så den griper tag i segmentets hack. Om fjädern är slapp eller stukad kommer klinkan att missa hacken.

Vi börjar med att justera växlarna. Lägg i ettans växel och lossa låsmuttern på stången. Obs – man måste hålla i spårmuttern samtidigt så att man inte lossar stången inne i motorn. Skruva nu in spårmuttern tills den börjar gå trögt. Lossa nu spårmuttern åtta sexkanter (1 1/3 varv) och lås den i detta läge med låsmuttern.

Dra nu växelpedalen sakta uppåt mot tvåans växel tills klinkan precis tiltat och börjar röra vid segmentet. Stanna där och kolla hur långt det nu är mellan klinkan och första hacket i segmentet (vid pennan på mittenbilden).

Lägg nu i tvåan (vrid lite på bakhjulet så går växlarna i lättare) och tryck växelpedalen sakta nedåt mot ettans växel och stanna igen när klingan rör vid segmentet igen (understa bilden) och kolla hur långt det är mellan klinkan och närmsta hack. Om växlarna är korrekt justerade ska avståndet mellan klinkan och respektive hack vara exakt lika stort i bägge fallen. Om inte så lossar man de tre insexskruvarna (röda på bilderna) och vrider hela växelmekanismen med- eller motsols tills avstånden blir lika stora.

Ovanstående åtgärder förutsätter att alla delar är hela i mekanismen. Delarna är lite klena och våldsamma växlingar kan stuka och böja ingående delar så att växlarna inte fungera av den anledningen. Även slitage spelar stor roll för om det ska fungera eller inte.

Jim Lundberg

Får inte i växlarna på Sachs fyrväxlad motor
Lägg i ettans växel och dra sedan pedalen uppåt mot tvåans växel tills klinkan rör vid segmentet. Stanna där och mät avståndet (vid pennan) mellan klinkan och närmsta hack i segmentet. Notera avståndet.
Får inte i växlarna på Sachs fyrväxlad motor
Lägg nu i tvåans växel och tryck pedalen sakta ner mot ettan tills klinkan återigen rör vid segmentet och mät avstådet på samma sätt som i förra avsnittet (vid pennan).

Om växlarna står rätt ska avstånden i bägge exemplen. Detta justeras genom att lossa de tre insexskruvarna (röda) och vrida hela mekanismen med- eller motsols.

Rulla till toppen