Dålig laddning på Suzuki 1100

Fråga: Min gamla hoj från 1984 vill inte ladda tillräckligt trots bytt alternator och regulator/likriktare. Den ger 12,80 volt laddspänning mätt på batteriet vid ca 3000 varv, något mer om varvet ökar till 4500, och belastar jag med lyse och eventuella blinkers sjunker spänningen under 12 volt även med voltregulatorn direktjordad i batteriet. Alteratorns tre inkopplade ledningar har ett motstånd, mätt mot varandra på 1 ohm, så den verkar okej. Detsamma gäller dioderna i likriktaren. Batteriet jag har håller 13,08 volt efter extern laddning. Kan mitt problem orsakas av att mitt batteri inte ger 13,40 volt när det är fulladdat eller vad kan vara orsak till laddningsproblemet?

Tommy Ivarsson

 

Svar: Ett 12-voltsbatteri ska ha en laddspänning på cirka 14,40 volt för att bli fulladdat. Om laddningsregulatorn fungerar som den ska har batteriets ursprungsspänning ingen betydelse. Man ska alltså kunna starta (rullstart eller kick om sådan finns) med ett urladdat batteri så ska generator/regulator se till att batteriet laddas upp till full kapacitet medan man kör.

Att generatorns tre lindningar dels har samma resistans och dels att denna ligger på cirka 1 Ohm låter rimligt. När det gäller dioder så ska dessa kopplas loss (sex dioder i en trefaslikriktare) i ena änden och mätas var och en. Att mäta en diods resistans är svårt då en diod egentligen inte har någon resistans, utan ett framspänningsfall – ofta på 0,7-1,0 volt. Här gäller att de ska leda fullt i en riktning och ingenting alls i motsatt riktning.

Jag skulle kolla dioderna en gång till. Tappar man en fas så sjunker spänningen till cirka 9 volt vilket kan hålla igång motorn och få lysena att lysa med begränsad styrka – men inte till laddning. Kolla också eventuella jordanslutningar samt kontaktstycken mellan delarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen