Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

Det är 60 grader mellan magneternas polskor (P) i svänghjulet och 60 grader mellan spolarnas polskor och därför borde då varannan polsko i svänghjulet vara nord- respektive sydpol.

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

Publicerad

Fråga: Jag har hittat ett svänghjul, till en CZ 150C, som någon tidigare ägare plockat magneterna ur, och sedan satt tillbaka dem i lite underlig ordning. I alla fall om man tittar på märkningen han gjorde innan (?) han plockade isär allt. Det är 6 magneter, som ligger i ordning N, N, S, S, N, S. Finns det något enkelt sätt att kontrollera att de verkligen ligger huller om buller, och hur skall de egentligen sitta? Har inte alla magneterna en Nord- och en Sydpol?

Anders Österberg

 

Svar: Eftersom det handlar om sex magneter som sitter jämt fördelade så är det 60 grader mellan varje magnet (6x60=360=ett helt varv). De tre spolarna har sammanlagt sex polskor som också sitter med 60 grader mellan varje polsko – även om polskorna har lite olika längd som kan ge en osymmetrisk bild.

I den här typen av svänghjul är magneterna (M) magnetiserade i tangentens riktning (framåt-bakåt, räknat i rörelseriktningen). Mellan varje magnet sitter en mjukjärnsbit (P) som är magneternas polsko. Då borde det, i min värld, vara så att varannan polsko ska vara syd respektive nord för att spolarna ska kunna inducera en spänning.

Nu var det länge sedan jag plockade isär ett svänghjul med denna typ av magnetkonfigruation, men jag har för mig att man ska vända magneterna så att två magneter på var sida om en polsko ska ha samma pol vänt mot den polskon – se bilden längst ner. Då får man syd- och nordpol på varannan polsko. När du har magneterna lösa på bänken kan du kolla polariteten med en kompass och sedan märka deras ändar med "N" respektive "S" inför monteringen i svänghjulet.

Jim Lundberg

Tidigare uppmärkning på svänghjulets polskor. Borde vara varannan S och N varvet runt.

Så här bör det se ut. Magneterna vänds så att två magneter har sina nordpoler mot samma polsko (som då blir en nordpol). Likadant blir det då med magneternas sydpoler som ska ligga mot samma polsko - som då blir sydpol.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842