Lossa bussningar i JB 128

Fråga: Hur hårt sitter de yttre mässingsstyrningarna/hylsorna till vevaxeln i bägge blockhalvorna på JB 128? Lossar de lätt i samband med ramlagerbyte då man ändå värmer blockhalvorna till ca 80 grader och knackar dem i en träkubbe? Följer styrningarna med ut av bara farten? Eller är det presspassning på dem Tänker göra i ordning en reservdelsmotor, och i samband med detta flytta ut packboxarna så de hamnar direkt innanför dessa mässingsstyrningar. Och på detta vis få smörjning på samtliga fyra ramlager enligt ditt förslag i ”Stora Tvåtaktsboken, del 1”. Vill gärna lossa dessa mässingsstyrningar för att komma åt och göra ordentligt rent innan nya ramlager och packboxar monteras.

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Bussningarna (”hylsorna”) i hålen för ramlagergångarna sitter inpressade och går att pressa ut utan större problem. Värm blocket innan så går det lättare och man slipper materialförlust i det mjukare aluminiumet vilket kan leda till att bussningarna sitter lösare vid återmontering. Det händer att de sitter så löst att de nästan ramlar ur, men för det mesta får man knacka ut den från insidan med ett lämpligt dorn så de inte skadas. Att slå blocket mot en träkubbe kan gå, men vikten på bussningarna är så låg att hammare och dorn är att föredra. Om bussningarna sitter löst efter montering måste de limmas med exempelvis Loctite 638 eller åtminstone vanlig gänglåsning då de annars sitter ändå mer löst när motorn kommer upp i arbetstemperatur.

Jim Lundberg

Rulla till toppen