Tändningsproblem på Kroon med sachsmotor

Fråga: Hej. Förra året renoverade jag min morfars Kroon K-66 med Sachs 50/2-motorn. Efter att ha rullat på bra sedan dess har den nu blivit omöjlig att starta. Den har gått bra hittills, möjligen ibland varit svårstartad när den varit varm. Men i förra veckan började den tjuvstanna och nu får jag inte igång den alls. Jag har gått igenom förgasaren men tycker att gnistan är lite svag och oberäknelig.

Men när jag försöker förstå mig på tändinställningen så tar det stopp! Max avstånd på (de nya) brytarspetsarna är 0,4 mm – Ok enligt datablad. Och om jag roterar svänghjulet (moturs) till tändpositionen ca 2 mm före övre dödläget (mätt på kolven genom cylindertoppen) så stämmer det instansade märket ”M” fint mot märket i motorchassit. Bra så långt… Vid ungefär den positionen börjar brytarspetsarna att bryta så allt verkar OK där också. MEN när tittar jag på fältbrytningsavståndet så är det heltokigt – tändspolens polskor hamnar mitt på magneterna. Någon abriss är det inte att tala om – skulle behöva justera 2-3 cm (typ 15-20 grader) för att överhuvudtaget få polskorna att komma ut i gapet mellan magneterna! Vad kan ha blivit fel? Moppen fungerade ju OK tills i förra veckan! Fel typ av svänghjul (BOSCH 0 212 122 06 moturs rotation)?

Möjligen har jag haft fel tågordning i min felsökning ovan – borde kanske börjat med abriss vs brytarspetsar, men för mig verkar problemet omöjligt! Det måste ju vara vinkeln mellan brytarspetskammen på svänghjulsaxeln och magneternas positioner som är kritisk och (förutom en liten justeringsmöjlighet med brytarspetsavståndet) kan de ju inte ändras på en vecka! Svänghjulet ser snyggt ut för övrigt. Och om något vridit sig inne i motorn borde ju inte övre dödläget stämma överens med ”M”-märket på svänghjulet. Men kan motorn verkligen ha fungerat med så felställd abriss på grund av felaktigt svänghjul?

Tacksam för tips!

/Johan                                                  

 

Svar: När man mäter abriss (fältbrytningsavståndet) så mäter man som på bilden ovan, men i praktiken kan det bli så att nästa magnet som är ”på väg” redan ligger över spolens polskor (på bilden är det lite glesare mellan magneterna än på vissa svänghjul). När man justerar tändningen på en svänghjulsmagnet ska man alltid börja med brytaravståndet eftersom detta även påverka förtändningen.

Kolla artikeln Ställa tändning på moped Tänk på att ge filtbiten på tändplattan någon droppe olja var 300:e mil – annars kan klacken på brytararmen nötas ner – och det kan gå väldigt fort när det väl börjat. De nya tändningsproblemen kan givetvis även bero på att tändspolen eller kondensatorn håller på att falla för åldersstrecket.

Jim Lundberg

Tändningsproblem på Kroon med sachsmotor
En bortglömd detalj på svänghjulsmagneter är den lilla filtbiten som stryker mot svänghjulets nock. Denna ska ha någon droppe olja var 300:e mil – annars kan klacken på brytararmen snabbt slitas ner.

Men smörj inte för mycket. Då kan det stänka olja på brytarkontakterna och då blir det störningar av detta.

Rulla till toppen