Varför värmenyper JB 128?

Fråga: Hej! Två frågor som har ett samband.

• JB 128 vill gärna värmenypa. Har det med vår modernare bensin med 5-10 % Etanol i att göra, eftersom att motorn kräver lite större munstycke, än standard 90?

• Är ett Amal 90 samma storlek som ett Bing 90, Mikuni 90 eller Dellorto 90, Finns det en standard för munstyckesstorlekar? Vad gäller?

Vännens nybesiktade NV-JB med ny renoverad 128, vill värmenypa i synnerhet om den får jobba lite på 2:an. Växlar man ner och sänker belastningen så går anfallet över. Vet att vi diskuterat detta på många trådar, så till den milda grad att JB 128:an är totalt genomgången i teori. Avgasrör har varit ett stort debattämne. Att avleda värme verkar vara viktigt, med tanke på lite klena kylflänsar. Hur var det förr när man körde både ofta och mycket dagligen på ”riktig” bensin. Värmenöp motorerna lika ofta då?

Har testat att flytta upp trottelnålen till högsta läget, samt gett en gnutta choke då verkar motorn gå lite svalare. Hör till saken att motorn inte har ens en ynka tendens att 4-takta när man drar ur den ordentligt på 1:an, Jim brukar rekommendera att motorn ska 4-takta en aning på toppvarv. Håller med om det då vet man att blandningen inte är för mager. Nästa grej är att tändstiftet är helt rent och fritt från sot och olja så motorn får inte direkt för mycket bränsle, snarare tvärtom.

Jag har under många år reflekterat över detta med vår moderna bensin, tycker att tendensen med lite för mager blandning också märks på NV-11 med DKW motorn likväl som en Monark M 77 med JB 150. Alla dessa maskiner är bestyckade med original 90 huvudmunstycken, samt att motorerna är renoverade med nya lager, tätningar, ringar och packningar samt inställda enligt specifikationer. Vore kul att veta om jag inbillar mig eller att det faktiskt verkar vara lite problem knutet till den moderna bensinen i kombination med gamla motorer. Och i synnerhet 2-takts MC. Har någon annan reflekterat över detta?

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Jag är lite tveksam till att det är etanolinnehållet i dagens bensin som orsakar en del nypningar på äldre motorer. Med ren etanol krävs ca 30 % mer bränsle i förhållande till luft för att motorn inte ska gå med bränsleunderskott – vilket ger en ökad motortemperatur. Om man förenklar det hela lite grann så borde då huvudmunstycket vara 30 % större. Ett munstycke med storleken 90 (för bensin) borde då teoretiskt ha storleken 117 om man kör på ren etanol. Jag testade E85 (85 % etanol, 15 % bensin) i min hoj med JB 128 motor och då fick jag byta till storlek 150 för att motorn skulle gå som den ska. Dessutom fick jag höja trottelnålen två hack då motorn gick lite ryckigt på mellangas.

Men utan att ge mig in i några mattematikkullerbyttor kan man väl säga att 5 % etanolinblandning inte påverkar förbränningen särskilt mycket. Man får tänka på att ren etanol (100 %) kräver 30 % mer bränsleinblandning och har man då endast 5 % inblandning så blir ju skillnaden på förbränningen väldigt liten, typ 5 % av 30 %. Jag skulle nog leta anledningen till nypningarna på annat håll. Gör ”tändstiftstestet” – kör på full gas några kilometer och kolla sedan färgen på tändstiftet. Brunt stift = rätt storlek på huvudmunstycket. Vitt stift = för litet munstycke, svart stift = för stort munstycke. Kolla även att förtändningen står rätt (4,5 mm på JB 128) då sen tändning ger höjd motortemp.

Sedan kan man ibland ”skjuta över målet” vid felsökning. Om hojen rullar trögt så kan motorn givetvis bli för varm av det. Särskilt på små och effektsvaga motorer. Min hoj med JB-motor gick märkbart långsammare vid en vårkörning. Det visade sig att jag hade kvar mitt låga ”vintertryck” i däcken vilket gav dålig rull … Bromsarna kan ligga på vilket ger samma effekt.

När det gäller klassificeringen av huvudmunstycken så finns det minst två sätt att mäta. Några förgasartillverkare avser diametern på hålet, medan andra tillverkare räknar flödet genom hålet. Vilka som gör vad har jag tyvärr ingen koll på, men storlek 90 är inte alltid ”storlek 90” på alla munstycken.

Jim Lundberg

Rulla till toppen