Demontera kopplingskåpan på Puch Packy

Fråga: Hej. Tänkte demontera kopplingskåpan på en Puch Packy trampstart med tre växlar. Fick ut den cirka 1 cm – sen blev det stopp. Ska man göra på något speciellt sätt för att få bort den?

Rolf Persson

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med Puch pedalmotor, men då den är föregångaren till den senare kickmotorn bör kåpan bara vara att dra av utan några specialtricks. Men det kan vara så att pedalaxeln har fått grader efter pedalkilen som gör att axeln inte vill gå igenom bussningen i kåpan. Tryck in kåpan och vrid axeln ett varv och kolla efter skador. Dessa putsas bort med en vanlig fil.

Men du måste lossa dragbultens kulmutter som sitter innanför den stora muttern framtill på kåpan. Eventuellt räcker det med att vrida på kopplingsarmen så att dennes axel släpper taget om bulten. Muttern är låst med en ståltråd. Kolla hur många varv muttern var iskruvad på sin axel så slipper du justera kopplingen när motorn ska monteras.

Men kolla ändå att kopplingsarmen hamnar rätt. Den ska stå i cirka 58 graders vinkel när kopplingen precis ska till att aktiveras. Detta justeras med kulmuttern på dragbulten. Glöm inte att låsa muttern med tråden efter justering. När kopplingsvajern sitter på plats ska kopplingsarmen ha ett spel på cirka 3 mm vilket justeras med vajerspännaren.

Någon annan som vet varför Rolf inte får av kåpan på sin pedalmotor? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Demontera kopplingskåpan på Puch Packy
Kopplingsarmen ska stå i 58 graders vinkel i förhållande till sidan av blocket när kopplingen precis ska till att aktiveras. Detta justeras med kulmutterns läge på dragbulten.

Vajern ska justeras så att kopplingsarmen får ett spel på 3 mm.

Rulla till toppen