Fyrtaktande Husqvarna Novolette

Fråga: Hej! Jag har en 1955 Husqvarna Novolette med 44cc-motor och den har gått allmänt kasst sedan jag köpte den, med så gott som konstant fyrtaktning. Kan såklart bero på mycket, men när jag kontrollerade förgasaren så såg jag att den var uppborrad från 8mm till 10mm. Munstycke 52.

Frågan är, kan en 44cc-motor svälja den mängden eller kommer det leda till problem?

Mvh Niklas

Svar: Originalförgasaren på din Novolette bör heta Bing 1/8/5. 8:an står för borrningen. Om din förgasare har större hål (10 mm) så ha någon varit där och borrat. Men en så liten ökning av borrningen ger inte några dramatiska mängder med bränsle. Däremot måste förhållandet mellan bränsle och luft vara det rätta.

De uppgifter jag har är att 40-kubiksmotorn ska ha en förgasare som har 9,5 mm borrning och huvudmunstycke 49-52. Din 44-kubiksmotor med 8 mm-förgasaren ska ha ett huvudmunstycke med storleken 45-46. Det kan ju vara så att den som borrade upp förgasaren kompenserade med ett 52-munstycke, men som kanske ger för fet blandning.

Testa med ett mindre munstycke. Hur mycket mindre är svårt att säga då förgasaren är omgjord, men det borde vara någonstans mellan 46 och 52. Fast kolla först att flottören arbetar som den ska så att inte förgasaren flödar över. Slå på bensinkranen och titta under förgasaren så att det inte droppar bensin. Om så är fallet kan detta vara orsaken till fyrtaktningen. Även ett smutsigt luftfilter kan orsaka fyrtaktning då filtret i så fall fungerar som en choke.

Jim Lundberg

Rulla till toppen