Puch Maxi med skrammel i kopplingen

Fråga: Hej. Jag äger en Puch Maxi från 1985 som det är skrammel, oljud i automatväxeln. Går det att byta kopplingsnavet utan att klyva motorn? Om motorn sitter kvar i ramen var kan man hålla emot när man skruvar fast navet samt vilket moment skall det vara på muttern? Skall man spänna fjädrarna eller är ett nytt kopplingsnav färdigt för montering? Tacksam för hjälp!

Lars-Göran Vinsmo

 

Svar: Hela kopplingen går att ta bort utan att dela på motorn – den kan till och med sitta kvar i ramen. För att låsa vevaxeln när muttern ska lossas/dras fast så tar man av cylindern och låser vevaxeln i vevhuset med exempelvis ett plastskaft eller en hård träbit.

Jag använder en knackande mutterdragare till detta och då kan man hålla emot med enbart fingrarna. Mutterns ska dras med 2,7 Kgm (ca 27 Nm). Det finns olika starka fjädrar till Puch Maxi som används när man trimmat motorn. Ju starkare fjädrar, desto högre varv krävs för att kopplingen ska börja driva.

Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Puch Maximotorn (och 29 andra motorer).

 

Jim Lundberg

Puch Maxi med skrammel i kopplingen
Navet dras av med en avdragare från vevaxeln.
Rulla till toppen