Sporadisk gnista på Villiers 197 cc

Fråga: Hej, har en Rex Roadmaster från 1950 med Villiers 197cc. Försöker åtgärda gnistan som bara är sporadisk trots rätt brytar- och tändningsinställning. Första frågan är varför brytarna är stängda så lång tid och öppna så kort? Blir det inte svårare att ladda för gnistan?

Sedan undrar jag om det huvudsakliga problemet jag har beror på att tändkabeln drogs ut från spolen. När jag tittade närmare på spolen och tändkabelns fäste mot spolen så verkade kabeln bara vara tryckt mot ett metallstift/bleck som satt på spolen!? Såg ingen lödning! Spolen är fräsch och kabeln har jag spänt fast med buntband för att hålla kabeln mot spolens stift som dessutom lossnade när jag skulle fästa kabel med spole? Hur bör jag göra med tändspole och tändkabel?

Mvh

Eric

Svar: Det är när brytarna är stängda som det byggs upp ett magnetfält i tändspolen. Detta tar en liten stund och därför behöver spolen en viss tid på sig att få maximal styrka på detta fält. Sedan är det ju så att flera magneter hinner passera spolen under den tid som brytarna är stängda vilket ger flera strömtoppar som inte utnyttjas. När brytarna öppnar kollapsar detta magnetfält och det är då som det induceras en hög spänning i sekundärlindningen som då går till tändstiftet.

När det gäller anslutningen av tändkabeln till tändspolen så är det ofta så att kabeln endast är klämd i ett bleck eller att det ligger en fjädrande kontakt mot spolens uttag. Spänningen är hög, men strömmen är väldigt låg så det krävs inga avancerade anslutningar. Men du säger att spolen är fräsch – är det utseendet som avses så säger det ingenting om insidan. Är det originaltändspolen som sitter där så handlar det om en 66 år gammal tändspole med textilisolering. Dessa är (ö)kända för att dra i sig fukt som gör att det uppstår överslag och ärg på insidan – se undre bilden.

Om spolen däremot är testad och godkänd i en tändspoleprovare så finns det ett visst hopp om den ska fungera. Under sådana test ska spolen vara uppvärmd till cirka 70 grader (driftstemperatur) för att bekänna färg. Om nu anslutningen sitter löst på spolen kan det bli problem. Börja med att mäta motståndet mellan spolens stomme och tändkabelns anslutning. Där ska det vara ett motstånd på cirka 5000-8000 Ohm. Är det avbrott (=oändligt motstånd) så har anslutningen släppt från den hårstråtunna koppartråden till sekundärlindningen. Då måste spolen repareras vilket kan kräva en fackman. Spolen kan ge gnista trots ett avbrott, men då uppstår en gnista även inne i spolen mellan trådänden och anslutningen som bränner av den tunna tråden så att avståndet mellan tråd och anslutning bara blir längre och längre. Tråden kommer att brinna av som en stubintråd, fast långsammare, tills gapet blir så stort att motorn stannar.

Om det finns kontakt mellan tråd och anslutning måste anslutningen först och främst limmas fast i spolen vilket kan göras med epoxilim. Annars finns det stor risk att tråden går av på insidan. Dessa lim klarar cirka 100 grader, men mjuknar ofta vid 60 grader. Ska du löda fast tändkabeln så måste du arbeta snabbt och helst klämma en tång runt anslutningen närmast spolen under lödningen så att värmen inte leds in till lim och inre anslutningar.

Testa med att byta kondensatorn för att se om problemet försvinner. Mitt tips är dock att du låter linda om tändspolen för att få en driftsäker motorcykel. Kolla med firman Lindom Magnetservice (telefon 018-39 18 29, 070-511 70 40) som renoverar tändsystem.

Jim Lundberg

Sporadisk gnista på Villiers 197 cc
Skenet bedrar. Så här kan en textilisolerad tändspole se ut på insidan.
Rulla till toppen