Packboxbyte på AJS 500cc

Fråga: Hej. Jag behöver byta packbox på vevaxeln/drivsidan på AJS 500cc från 1952. Måste jag dela på motorn?

Johnny Johnsson

 

Svar: Nu har jag tyvärr inte skruvat så mycket med AJS och vet dessutom inte vilken typ av motor (en- eller tvåcylindrig) som avses, men för det mesta kan man byta packboxen på drivsidan utan att dela motorn. Då måste man ta bort transkedjan, främre kedjedrevet plus eventuell ryckutjämnare. Eventuellt måste man även ta bort kopplingen på växellådan samt den inre delen av transkåpan. Packboxen sitter för det mesta längst ut och går då att bryta ut med en vanlig skruvmejsel eller liknande. Se bara till så att det inte blir repor på den yta av axeln som packboxens tätningsläpp ligger mot. Ibland tätar packboxen mot en hals på drevet och då blir det lättare att få tag på den.

Vissa motorer på engelska hojar har dock ingen packbox på drivsidan. Där förlitar man sig på tajt passning genom blocket, labyrinttätningar och oljekastarbrickor. Dessa lösningar fungerar riktigt bra även om de inte håller 100 % tätt som en packbox gör. Om det nu har börjat läcka mängder med olja på drivsidan och packbox saknas kan läckaget istället bero på följande saker:

* Returpumpen arbetar inte som den ska med att evakuera oljan ur vevhuset.

* Motorns vevhusventilation fungerar inte (trycket ökar).

* Oljan är för tunn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen