Oljud i Volvo Duett

Fråga: Hej experten 🙂 Jag har två problem med min Volvo Duett från 1964. Det har börjat låta lite i bakaxeln vid gaspådrag, jag har inte kollat oljan så det kan tänkas att den går torrt. Vad tror du?

När jag trycker ner kopplingen så skrapar det i ca 5 sek, sen slutar det, jag funderar på att försöka spruta in lite smörjmedel i hålet vid kopplingsgaffeln och se om det hjälper. Självklart sikta bakåt så jag inte träffar lamellerna.

Tacksam för svar 🙂

Jerry Haglund

 

Svar: Ljud är ibland svåra att beskriva, men om vi börjar med bakaxeln så kan det låta på flera vis.

* Ett sjungande ljud som påverkas när man gasar/motorbromsar. Orsak: Oftast slitage på kugghjulen, men kan vara oljebrist.

* Ett morrande ljud som inte alltid påverkas av gas/motorbroms. Orsak: Kan vara slitet pinjonglager.

* Ett knäppande eller smällande ljud vid gas/motorbroms: Orsak: Lös bromstrumma, trasiga fjäderblad eller bakaxelupphängning.

* Ett ”malande” ljud som påverkas när man kör i kurvor. Orsak: Utslitet bakhjulslager.

Volvo Duettbakaxeln måste ha en olja av Hypoidtyp (ofta GL 5 vilket framgår av flaskans etikett). Kolla med säljaren. I annat fall kommer slitaget på kuggarna i pinjong och kronhjul att öka.

När det gäller kopplingen så verkar det vara urtrampningslagret som börjar ge upp. Lagret är kapslat så något smörjmedel går inte att få in i det. Undvik alla former av olja och fett inne i kopplingen. Några få stänk på lamellen kan leda till att kopplingen börjar hugga eller slira. Det finns förövrigt inga andra ytor inne i kopplingshuset som behöver smörjas så riskera ingenting. Enda undantaget är kulan till kopplingsgaffeln som kan behöva lite fett då och då.

En annan variant på ljud i samband med frikoppling är när växellådans lager är dåliga (eventuellt kan det vara oljebrist). Då har man visserligen ett visst oljud (”rassel) från lådan hela tiden, men som tystnar några sekunder efter att man trampat ner kopplingspedalen. Ljudet hörs när lådans ingående axel varvar ner när kopplingen inte längre driver.

I växellådan på Volvo Duett ska man inte ha hypoidolja då denna kan angripa gulmetaller som bussningar och synkringar. Här ska det vara en transmissionsolja SAE 75, SAE 80, SAE 90 (viskositeten är inte så helig) med API-klass GL1 till GL4. Även rak motorolja SAE 30 (säljs som gräsklipparolja) fungerar i växellådan på Duett (M 40-lådan), men smörjer inte exakt lika bra som en transmissionsolja.

Jim Lundberg

Oljud i Volvo Duett
I en manuell växellåda ska man använda oljor med API-klass GL1 till GL 4 om inget annat anges.
Rulla till toppen