Svart sörja i oljan på DKW 250

Fråga: Hej! Har en DKW RT250 som jag precis bytt kickdrevet på. Den blev stående ett tag men jag monterade ihop den och provkörde nyligen. Vid provkörningen hördes ett knackande ljud från den sidan av motorn. Ljudet fanns där inte innan. Tömde ut oljan och plockade bort sidokåpan. Noterade att det fanns en svart finkornig sörja som följde med oljan ut.

Kan det vara så att sörjan är från lamellerna? Jag tappade bort ordningen på dem så de monterades inte i samma ordning som de satt. Vissa av stållamellerna var inte 100% raka heller. Kanske borde byta hela paketet? Knackandet däremot har jag ingen aning om vad det kan vara?

Med vänlig hälsning, Jörgen

 

Svar: Då det handlar om växellådsolja i detta fall (till skillnad mot motorolja i en fyrtaktare) så brukar missfärgning av oljan komma från lamellerna. Även vatten kan missfärga oljan men då blir den ljusbrun och påminner om Baileys likör.

Skeva lameller kan leda till att kopplingen inte frikopplar helt och hugger och/eller rycker när man närmar sig dragläget. Ordningen på lamellerna brukar inte spela någon roll under förutsättning att de är identiska, men på DKW 250 är en stållamell tjockare än övriga och ska sitta längst in i kopplingskorgen. Lamellen har en fasad kant på ena sidan och den fasningen ska vara vänd in mot motorn.

Mitt tips är att du demonterar kopplingen och undersöker vad som kan vara fel. Gamla korkar i lamellerna kan vara förorenade med gammal missfärgad olja som frigörs när korgen utsätts för slitage. Detta kan vara helt normalt, men ska upphöra efter ett oljebyte. Vad knackningarna kan bero på är svårt att säga, men det kan vara muttern till kopplingsnavet som sitter lös. Lås den med Loctite efter dragning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen