Piaggio Ciao som tappat gnistan

Fråga: Hej. Jag har en Piaggio Ciao som inte får någon gnista. Har kollat tändstift & bytt det men funkar fortfarande inte… Mer än så vet jag inte :/ Vad jag ska göra?

Victor Jäderberg

 

Svar: Det kan vara många saker som orsakar att gnistan försvinner. Om mopeden har en avstängningsknapp bör man kolla att den fungerar och att kabeln mellan knappen och motorn inte är skadad eller klämd.

Piaggio Ciao har två typer av tändsystem. De äldre modellerna har brytarkontakter och de nyare har brytarlösa elektroniska) tändsystem. Om ett brytarlöst system har gått sönder så syns det ingenstans och att mäta upp felet kan vara knepigt. Därför brukar man helt enkelt byta ut delarna tills det fungerar.

Är det ett äldre tändsystem med brytarkontakter är det lättare att felsöka. Dessa sitter innanför svänghjulet. Börja med att kontrollera brytaravståndet. Då vrider man runt svänghjulet tills brytarna har öppnat sig maximalt. I detta läge mäter man hur stort avstånd det är mellan kontaktytorna med ett bladmått. För att ändra avståndet lossar man lite på den skruv som håller brytarna till vänster på övre bilden). Rätt avstånd är 0,4-0,5 mm. Brytarkontakterna måste vara rena och fria från olja och oxider. Man kan dra en liten remsa med våtslippapper (korn 400-800) mellan kontakterna och avslutningsvis dra en tygbit fukta i rödsprit eller aceton mellan kontakterna.

När brytarna är justerade ska förtändningen automatiskt hamna rätt på Ciao. Förtändning betyder att gnistan kommer lite innan kolven når längst upp (framåt på Ciao med sin liggande motor) och mäts i grader på denna motor. Om brytarna är slitna är det inte säkert att förtändningen hamnar rätt när brytaravståndet är justerat. Man kan använda en gradskiva på svänghjulet för att kolla detta, men man ka även använda fläktvingarna på svänghjulet.

Tändningskontrollen går till så här: Först tar man ut tändstiftet och sticker in en skruvmejsel i hålet så att den ligger mot kolvtoppen. Vrid på svänghjulet tills du känner att kolven är högst upp vilket även kallas för övre dödläge. Gör en färgmarkering på blocket och en av fläktvingarna så att markeringarna står exakt mitt för varandra.

Förtändningen ska vara 19 grader på Ciao-motorn och mellan varje fläktvinge är det 10 grader. Vrid nu svänghjulet mot rotationsriktningen två fläktvingar och märk upp den vinge som nu står mot markeringen. I detta läge har man backat motorn 10+10 grader och då ska brytarna precis till att öppna. Om det inte går att få till en förtändning på cirka 19 grader när maximala brytaravståndet är ställt till 0,4-0,5 mm kan det vara så att brytarna är utslitna. Kolla med EHR Motor när det gäller nya delar till Piaggio Ciao. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Ciao-motorn (med brytarkontakter).

Jim Lundberg

Piaggio Ciao som tappat gnistan
Avståndet mellan två fläktvingar är 10 grader och detta kan man använda vid koll och justering av förtändningen som ska vara cirka 19 grader.
Rulla till toppen