Puch Maxi som vägrar starta

Otäta packboxar i vevhuset kan ge stora startproblem och om motorn startar måste man hålla höga varv, annars dör den.

Puch Maxi som vägrar starta

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Puch Maxi som inte startar trots stora ansträngningar. Den hade stått i över 10 år när jag började fixa i ordning den och jag fick igång den för en vecka sedan. När jag nu i helgen skulle starta den igen så totalvägrar den. Det jag bytt innan den startade är följande:

Ny förgasare

Ny kondensator

Ny tändspole

Nya brytarspetsar

Ny sotningssats

Nytt tändstift

Det som är kontrollerat är följande:

Brytarspetsarnas avstånd = 0,4 mm

Samma position på "tändplattan" som den hade när den gick igång.

Det kommer bensin (kollat med den där flödesknappen) Gnistan ser ok ut och det kommer även gnista med sidoelektroden avklippt (även om den inte är lika stark som med sidoelektrod, hur kraftig bör denna gnista vara?)

Värt att veta:

Den baktänder när jag trampar och vi använder startgas men den puttrar aldrig igång.

Tändstiftet verkar bli för blött efter startförsöken.

Jag misstänker att tanken är väldigt rostig, sköljde ur den ordentligt med bensin men det kan gott vara så att rost löses upp med bensinen. Jag står helt handfallen och även de som försökt att hjälpa mig (som är duktiga med motorer) kan inte förstå vad som är problemet. Kan rost i bensinen sänka bensinens brännbarhet eller är det endast ett problem för igentäppta förgasare?

Att den baktänder tyder väl på att tändningen står fel, hur mycket skall man justera plattan mellan försöken? Pratar vi om hela mm eller mer/mindre? Tack på förhand, hoppas att ni kan komma med lite tips på vad problemet kan vara.

Hälsningar

Åsa Danielsson

 

Svar: Om vi börjar med gnistan så blir den klenare ju längre den måste hoppa, men klarar den 3-5 mm i det fria bör spänningen räcka för en tändande gnista. Men om tändstiftet ändå blir blött efter ett startförsök tyder det på att gnistan kan vara för klen – förutsatt att inte förgasaren flödar och "dränker" motorn. Om förtändningen (=tändplattans läge) står fel uppstår normalt inga baktändningar. Är tändningen för tidig kan motorn sparka tillbaka vid start och är den för sen blir motorn trött och onaturligt varm. Det är allt som brukar hända.

Rost i tanken brukar inte påverka bensinens villighet att tända. Däremot kan rostpartiklarna i längden orsaka loppa på stiftet samt stopp i munstycken. Om det inte är tändningen som är orsaken till att motorn inte startar kan det vara packboxarna i vevhuset som inte håller tätt – särskilt den på svänghjulssidan som får lite sämre smörjning. Gummit i dessa slits och hårdnar med tiden.

På en motor som stått länge kan kolvringarna fastna så att kompressionen minskar och blir den för låg tänder inte motorn trots både gnista och bensin. Gör gärna ett kompressionsprov. Med en mätare i tändstiftshålet trampar man runt motorn med full gas tills mätaren stannar på högsta tryck. På en moped bör trycket uppnå cirka 4-6 kilo (nästan samma som Bar).

Jim Lundberg

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Går motorn bättre med dubbla tändstift?

3 kommentarer

Andercz Ö: Detta är inget nytt påhitt, det är ett trick som använts av många olika tillverkare av motorer, både tvåtakt och fyrtakt, kanske mest på fyrtakt. Det finns mycket att läsa om det på Intra...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09