Citroën laddar dåligt

Fråga: Jag har en Citroën Xantia som har problem med att den laddar lite när den vill (men då uteslutande vid varvtal över 2500 rpm). När laddningen upphör, lyser laddlampan, spänningen över batteriet är då cirka 12,5 volt. När den laddar (laddlampan släckt) ligger spänningen över batteriet på cirka 14,4 volt.
Jag tänkte kontrollera om regulatorn fungerar som den skall, och drar mig till minnes att jag har gjort en sådan övning för ett antal år sedan.
Då, tror jag i alla fall, kopplade jag in ett externt likspänningsaggregat (med variabel utspänning upp till cirka 20 volt) över den demonterade regulatorn på något sätt, så att jag med en multimeter kunde se att regulatorn reglerade ner utspänningen när inspänningen blev högre än ett visst värde (kring 14 volt har jag för mig).
Har jag drömt detta, eller kan man kontrollera en regulator så?
Om man kan kolla det på detta sätt – hur och var kopplar jag in spänningsaggregatet, och hur och var mäter jag utspänningen?

Svar: I mina öron låter det mer som om kolen är slut på din Citroën. Kol och laddningsregulator sitter såvitt jag minns ihop i en enhet på Xantia, likt många andra bilar från 1980-talet och framåt. På dessa byts hela enheten med kol och laddningsregulator ut mot en ny och den gamla skickas till återvinningen.

Ett hyfsat vanligt fel på nyare Citroën är att batterikablarna oxiderar vid de fastpressade polkontakterna. Det är inget som syns utanpå kabeln men orsakar de problem som du beskriver.

Men för att återgå till det intressanta – hur kontrollerar man laddningsregulatorn? Teoretiskt sett bör i alla fall en extern laddningsregulator kunna tests på det sätt som du beskriver. Då bör regulatorn kopplas in där kablarna från generatorn normalt sett sitter.

Men det är bara en gissning från min sida. Läsare som vet bättre eller har andra idéer – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen