Lager och tätningar i ILO 175 cc

Fråga: Hello Classic Motor. Jag renovera min Monark M400 med ILO 175 cc motor. Innan jag började jag vill köpa alla tätningar och lager som ska användas, men det är svårt att ta reda på vad jag behöver. Jag har Stora Tvåtaktsboken, del 1, där det finns information om en ILO 150 cc. Är det samma lager, packningar och axeltätningar i de två motorerna? Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

mvh Lars Molzen

 

Svar: Om man vill vara helt säker på att få rätt delar till sin motor bör man demontera den och se vad som sitter där. Det är inte helt ovanligt att man gjorde modelländringar som innebar att andra lager och tätningar användes i samma motortyp. Här är i alla fall en förteckning på lager och packboxar som ska ingå i ILO 175 cc som sitter i Monark M400:

Ramlager:                            3 st 6304/C3 (20x52x15 mm)

Vevhustätningar:                Inga. (Troligtvis är det labyrinttätningar i blocket)

Vevstakslager:                    48 rullar, 4×6 mm.

Växellådslager:                   1 st 16006 (30x55x9 mm)

                                            1 st 6203 (17x40x12 mm)

Resten av motorn verkar vara lagrad med bussningar i blocket. ILO använde ofta labyrinttätningar istället för packboxar i sina motorer. Labyrinttätningarna består av aluminiumbussningar med tajt passning runt axeln. I bussningens hål är ett antal kaviteter (spår) uppsvarvade som stoppar/bromsar snabba tryckstötar. Lager och lösa rullar finns bland annat hos Jacking AB, telefon 0227-133 22.

Jim Lundberg

Lager och tätningar i ILO 175 cc
Växellåda till ILO 175.
153a=16006
161=6203
Rulla till toppen