Vilken olja i Fuchs mopedmotor

Fråga: Hej. Har fortfarande i min ägo min första moped som jag förvärvade från Telegrafverket sent 50-tal då telegramutbärarna inte längre behövde sina cyklar med Fuchs 40 S motor. Mopeden använde jag flitigt några år, men sen har den bara stått och för det mesta i hygglig miljö. Nu har jag startat en ordentlig renovering vilket till stor del handlar om rengöring och byte av däck mm. Motorkunnig är jag inte, men jag har gjort ren bensintanken invändigt och förgasaren. Jag har gnista när jag vrider svänghjulet. Nu känner jag mig mogen att fylla på vätskor det vill säga olja i växelhuset och olja till bensinen men vad ska jag köpa? Bruksanvisningen säger SAE 10 respektive SAE 50 men jag tycker jag behöver få det mer preciserat. Dessutom har jag fått tips att hälla i lite av något i cylindern och sakta dra runt. Vad kan det handla om?

Ingemar Lindström

 

Svar: SAE 10 är en relativt tunn motorolja och är svår att hitta i mindre förpackningar. Agrol säljer SAE 10 i 20-litersdunkar vilket räcker länge till en liten Fuchs. Jag skulle nog hellre satsa på en transmissionsolja SAE 75 vilken har snarlik viskositet som en Motorolja SAE 10 (se tabell nedan). Se bara till att välja en sådan olja med en API-klass på max GL4 (står på flaskans etikett) då oljor av exempelvis GL5 kan angripa bronsbussningar i motorn.

Fuchsmotorn har en lite speciell växellåda med expanderande stålringar istället för lameller. Om man häller i olja av fel viskositet eller med särskilda friktionsnedsättande additiv kan det möjligtvis uppstå kopplingsslir eller ”hårda växlingar”. Då får man testa en annan olja.

När Fuchsmotorn kom rekommenderade man ofta motorolja i bensinen – ”Mobil D” (SAE 50) var vanligt. Idag finns det renodlade tvåtaktsoljor som smörjer effektivare och håller motorn renare än motoroljor. Vad man väljer spelar ingen större roll på en liten tvåtaktsmotor med mindre än 1 hästkraft. För icke tävlingsbruk kan man välja vilken tvåtaktsolja som helst; mineral, delsyntet eller helsyntet. Den senare smörjer effektivast. Man bör undvika tvåtaktsolja för marinmotorer då dessa har en betydligt lägre arbetstemperatur än en fartvindskyld moped. Går vi till andra ytterligheten så kan rena racingoljor leda till att man får ett slabbigt avgassystem då dessa oljor behöver rätt extrem värme för att förbrännas helt.

Att hälla lite olja i cylindern gör man för det mesta om motorn ska ställas undan under lång tid eller om man misstänker att motorn är ”snustorr” på olja inuti efter lång förvaring. Ta inte mer än några droppar olja – annars kan tändstiftet bli neroljat och då startar inte motorn.

Jim Lundberg

Vilken olja i Fuchs mopedmotor
Fuchsmotorn har expanderande stålringar istället för lameller. En ring per växel.
Vilken olja i Fuchs mopedmotor
Motoroljors och transmissionsoljors viskositet graderas olika vilket kan vara förvirrande. En SAE 10 Motorolja har ungefär samma viskositet som en SAE 75 transmissionsolja.
Rulla till toppen