Justera kopplingen på Husqvarna Drömbåge

Fråga: Hej. Har en Husqvarna Drömbåge från 1955 med kopplingsmaterial av 117 (!) lösa små fyrkantiga korkbitar. Anyway, finns det några riktlinjer för hur hårt man ska dra åt de åtta korgmuttrarna storlek M5 som trycker ned fjädrarna mot lamellerna när man bygger hop lådan igen?

När jag plockade isär kopplingen idag kunde jag med lätthet dra åt dem ytterligare med handkraft. Behöver fjädrarna kanske bytas ut mot nyare och spänstigare? Eller kan man lägga in fler brickor mellan korgmuttrar och fjädrar? Idag sitter det en bricka mellan varje.

/Cruzze

 

Svar: Jag har inga direkta instruktioner på hur kopplingen till Drömbågen ska justeras, men generellt så ska man dra in dessa muttrar så långt att kopplingen greppar säkert vid full gas på högsta växeln (=högsta överförda vridmoment genom kopplingen). Att dra in dem ännu mer ger bara en trögare koppling. Viktigt är också att man justerar samtliga fjädrar så att kopplingen lyfter parallellt så att yttersta plattan inte tippar åt något håll vid frikopplingen.

Om kopplingen slirar trots att man dragit ihop fjädrarna så att dessa mer eller mindre bottnar (=varven tar i varandra) är det antingen 1: slitna lameller 2: slappa fjädrar som orsakar slirandet. Förutsatt att rätt olja och mängd finns i växellådan (Motorolja SAE 20 eller transmissionsolja SAE 80).

Ibland kan det räcka med att rugga upp kork- och stållameller med fint slippapper (korn 240-400) för att kopplingen ska greppa igen. Att lägga fler brickor under fjädrarnas muttrar ökar visserligen spänsten, men om varven går ihop gör dessa brickor ingen nytta. Då kan det vara aktuellt med att antingen byta fjädrar eller sträcka ut de gamla vilket kan hjälpa.

Jim Lundberg

Rulla till toppen