Vem ska hitta chassinummer?

Fråga: Jag har en Pontiac Firebird Trans Am årsmodell 1987 som jag köpte 2006. Senast den besiktades (på Svensk Bilprovning) var parkeringsbromsen otillräcklig och det blev ombesiktning. Chassinummer fylldes i, som följt bilen ända sedan den importerades från USA. Gjorde sedan ombesiktningen på Opus i Köping eftersom det var närmare dit. De började leta efter chassinumret, men enligt dem hittade de inte det. Chassinumret/identifieringsnumret som stått i alla år, finns på registreringsbeviset och är en stansad plåt med 17 siffror som sitter innanför vindrutan. Det godkände inte Opus och de sa därför att jag skulle åka tillbaka till Bilprovningen i Västerås och fråga var de sett det instansade chassinumret på karossen. Jag har talat med Opus besiktningsingenjör på telefon och enligt honom måste jag – om inte Svensk Bilprovning kan tala om var de sett numret – leta i hjulhus och överallt på bilen om jag hittar ett instansat chassinummer. Skulle jag inte hitta det måste jag kontakta en verkstad – efter att Opus skrivit att de inte kan hitta chassinumret – och få ett chassinummer instansat på karossen.
Är detta verkligen sant i dagens Sverige?

Svar: En mycket intressant frågeställning – vem bär ansvaret för att hitta det instansade chassinumret? I Transportstyrelsens föreskrifter om kontrollbesiktning finns krav på att ett fordon ska identifieras före besiktningen.

-Men dessa bestämmelser ger inte ansvaret att hitta identifieringsmärkningen till vare sig besiktningsteknikern eller fordonsägaren, utan föreskrifterna beskriver snarare tillvägagångssättet vid besiktningen, säger Pasi Paavola, chef för sektionen fordonsgodkännande på Transportstyrelsen.

-Det kanske är underförstått att identifieringen görs av besiktningsteknikern men det finns inget uttalat krav på att han eller hon ska hitta identifieringsmärkningen.  Däremot regleras konsekvenserna av att identifieringsmärkningen saknas.

Så långt Transportstyrelsen. På Svensk Bilprovning svarar de så här:

-Besiktningsteknikerna ska så långt som det är möjligt leta efter det instansade numret. Men om numret är dolt, täckt av rostskydd eller så skadat av rostangrepp att det inte kan hittas, är det fordonsägarens ansvar att leta fram det instansade chassinumret eller att stansa in ett nytt chassinummer och låta göra en registreringsbesiktning, säger Morgan Isacsson, Svensk Bilprovnings expert på kontrollbesiktning.

En fråga som ibland dyker upp i detta sammanhang är om jag som kund har rätt att avbryta en besiktning om det uppstår en sådan dispyt.

En kund/fordonsägare har inte rätt att kräva att en påbörjad lagstadgad kontrollbesiktning ska avbrytas. En besiktningstekniker får inte heller avbryta en påbörjad kontrollbesiktning, förklara Morgan Isacsson och fortsätter:

-Sunt förnuft säger att ett fordon med en konstaterad brist inte ska kunna användas vidare i trafiken utan att det har förelagts att bristen ska åtgärdas, det är syftet med själva kontrollen. En kontrollbesiktning får endast avbrytas då det finns en risk för brand eller explosion.

Men åter till din fråga om chassinummer. Visst finns det ett instansat och godkänt chassinummer på din bil.

Ta kontakt med din märkesklubb, de har förhoppningsvis bra koll på var det instansade chassinumret sitter på din bil, eller klicka på länkarna nedan. Där finns tips på möjliga placeringar på en Pontiac Firebird.

Länkar:

VIN-locations Pontiac 3 gen

Possible VIN-locations Pontiac

Hidden VIN location Chev, Pontiac

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen