NV Autoped som inte driver

Fråga: Hej Jag har precis fått tag i en NV Autoped från 1953. Den modellen saknar ju ”kopplingshandtag” och har istället en spak på ovansidan av motorn. Hur jag än vänder, vrider och drar i spaken så kopplas aldrig motorn in och kan starta. Antar att jag får klyva motorn för att se vad som är på tok, men innan kanske du har något tips?

Stefan

 

Svar: Längst ner på spaken sitter en excentrisk tapp som flyttar en hylsa med invändiga splines på den utgående axeln. Hylsan syns i den nedre bilden. Hylsan sammankopplar transmissionsaxel och utgående axel när den skjuts över ”skarven” mellan dessa axlar. Lossa de två skruvarna vid spaken på motorn ovansida och dra ur spaken som på övre bilden. Det är förövrigt här man fyller på olja i transmissionen (3,5 cl SAE 50 motorolja).

Kolla att den lilla tappen är i bra skick. Lys ner i hålet på motorn och peta på hylsan med en smal skruvmejsel. Den ska röra sig lätt på sin axel och en fjäder ska hela tiden skjuta tillbaka hylsan i ursprungsläget. Vicka lite fram och tillbaka på kedjedrevet eller svänghjulet om hylsan inte vill röra sig. Jag har för mig att fjädern skjuter hylsan i drivläget så hylsan måste löpa lätt på axeln. Motorn är annars lätt att meka med och i Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra).

Jim Lundberg

NV Autoped som inte driver
Hylsan (till höger om spiralfjädern i nedre raden) är den detalj som kopplar samman transmissionsdrevet med utgående axeln. Hylsan måste löpa lätt på sin axel.
Rulla till toppen