Ramlager och oljeinblandning till Puch Maxi

Fråga: Tjena. Jag håller på att renovera en Puch Maxi. Det var lite saker jag undrade. den här motorn är rätt trimmad och toppar 75 km/t och jag tänker behålla trimmen men ska man köra på 3 % blandning istället för 2 % som står på tanken för att motorn ska hålla på dom högre varven.

Var hittar jag ett billigt ramlager med låsring? Jag tycker dom billigaste hittar man för 300 kr eller kan man ta ett vanligt 6203 lager som sitter på dom andra axlarna istället. Och sist men inte minst: ska motorn kämpa sig fram tills den kommer upp till 20 km/t? det är ju bara en växel men jag tycker han inte riktigt orkar eller ska jag sätta på ett mindre drev där fram.

mvh Olle

 

Svar: Vissa motortillverkare rekommenderar att man har i någon extra procent tvåtaktsolja vid hård körning, exempelvis vid tävlingar. När man trimmar en motor tappar man bottenvridet vilket är normalt i sammanhanget. På enväxlade automatmotorer byter man därför till en koppling med högre ”stallvarv” – alltså att den börjar driva på ett högre varvtal är på en otrimmad motor.

Kullager med låsring (6203 NR) finns hos Jacking AB, telefon 0227-133 22.

Jim Lundberg

Rulla till toppen