Sand i vevhuset på Husqvarna Flinta

Fråga: Hej! när jag i dagarna har sett över min Monarscoot med Husqvarna flintamotor så fick jag se att luftfiltret inte suttit på ordentlig och det hade kommit in mindre grus och sand med mera i förgasare och motor och även i vevhuset hittade jag skräpet. när jag sedan vred runt motorn så krispade det otäckt i ramlagerna så nu har jag delat på motorn och tvättat bort allt gruset ibland annat nämnda lager.

Jag Har kört ca 50 mil denna sommar med den mopeden och gruset har troligtvis kunnat komma in hela, hela den tiden! Så nu undrar jag hur mycket grus och sand tål en sådan här gammal motor egentligen? Cylinder och kolv är tillsynes oskadda av detta och det är inget glapp i ramlagren och vevstakslager. Men bör jag kanske trots det byta ramlagren nu då dom gått igenom denna tortyr med gruset och allt?

Elias Strömberg

 

Svar: Om motorn låtit bra under dessa 50 mil och du är säker på allt grus är borta – ja, då kan du nog bara tuta och köra. Tryckluft och bromsrengöring (typ Bräkleen) är bra vid sanering. Men om du ändå har motorn isärtagen kan det väl var bra att byta de delar som varit utsatta för gruset. Knappt synliga skador i en lagerbana kan generera en massa oväsen. Gruset sliter hårt på packboxarna om det hittat dit.

Jim Lundberg

Rulla till toppen