Packningsklister istället för packning?

Fråga: Hej Jim! Med moderna packningsklister undrar jag om man kan utelämna den tunna papperspackning maskinen levererades med?

Vid montering av oljetråg på Clio fick jag rådet att bara använda packningsklister detta har funkat perfekt i hitintills 2ooo mil.

Mvh Leif

 

Svar: Om man ska välja packningsklister eller en packning beror på flera faktorer och en del erfarenhet. Stadiga konstruktioner med tjockt gods och precisionsbearbetade ytor klarar sig ofta med enbart någon form av klister, eller packningsmassa som man också kan säga.

Flexande detaljer som plåtkåpor kräver oftast en packning och då gärna en tjock och mjuk sådan som kan täta fast tätningsytorna inte är helt parallella till varandra utefter sin längd.

Sedan finns det ju olika packningsmassor. En del klarar mindre ojämnheter som exempelvis Permatex, Hylomar och liknande, medan andra packningsmassor klarar större ojämnheter och ersätter ibland packningen helt. De senare är då ofta silikonbaserade.

Felet många gör, oavsett vilken typ/fabrikat på massan man använder, är att man drar ihop delarna innan massan hunnit härda/torka. Då kläms merparten bort så att tätningsytorna på många ställen får direktkontakt med varandra. Detta innebär att tätningen inte kan flexa utåt utan att det uppstår glipor där packningsmassan skulle suttit och följt med i rörelsen.

Dessutom riskerar man att det rinner in packningsmassa i maskinen i fråga. En bekant som arbetat med motorrenoveringar berättade att det kunde ligga stora mängder med silikonbitar i botten på oljetrågen på en del motorer – farligt nära oljepickupen.

Bäst är att kolla med försäljaren vad en viss massa är till för. Idag körs många motorer på E85 vilket betyder att det är huvudsakligen sprit (etanol) man tankar. Spritburna massor/klister som exempelvis Permatex löses upp av sprit och är då olämpligt att använda i bränslesystemet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen