Kolvringarna gick av på Husqvarna Drömbåge

Fråga: Hej, Suck, varför händer det här? Var ute med min Husqvarna Drömbåge i tisdags och efter ca 6 km på väg till jobbet i värdiga 70 km/h så knackar det till i motorn och den stannar. Lögn i h-e att få igång den igen. Under fältmässiga betingelser konstaterar jag att det inte verkar som om förgasaren levererar. Det kommer inte några ångor in i cylindern. Lyckas dock inte rätta till det på plats. Promenad hem på 1,5 timme och hyra släp. Väl hemma rengör förgasaren och motorn startar igen, tar dock ingen provtur. Motorn har usel kompression och när jag nyss plockade bort cylindern så är båda kolvringarna av på höger sida och en bit av kolvtoppen är bortsprängd (har en bild på eländet om så önskas).

Det ligger naturligtvis metallspån i vevhuset. Knaster och kolvbult är intakta. Vad kan ha hänt? Cylinderloppet var nyhonat sedan ett par veckor och kolv + ringar verkade okej fast de var inte nya och av okänt ursprung. Förtändningen ligger på runt de specificerade 27.5°. Cylinderloppet är som tur är någorlunda oskadat. Det borde gå att hona bort de lodräta reporna. Den undre kolvringen verkar uppenbarligen ha fått tag i nån port på högersidan, men varför hände inte detta i anslutning till att cylindern monterades för ett par veckor sedan? Har kört ett antal mil sedan dess…

/Cruzze

 

Svar: Att vara haverikommission är inte alltid så lätt, men i ditt fall lutar det åt att den kan vara det nyhonade loppet i kombination med gamla kolvringar som orsakat haveriet. När man honar upp ett cylinderlopp på en tvåtaktare ska man grada av samtliga portar i över- och underkant. Man behöver inte ta bort mycket material. Det räcker med att man gnuggar lite med ett våtslippapper på fingertoppen. Eller så använder man en ”Flex-hone” vilken ser ut som en flaskborste med slipkulor längst ut i varje borst.

Det kan vara så att dina gamla ringar har hakat tag i de vassa kanter som uppstår i portarna efter en honing och att detta i kombination med att ringarna kanske åldrats ledde till ringbrott – och kolvbrott. Om nu cylindern klarat sig räcker det med en ny kolv + ringar, men se till att städa ur vevhuset noggrant så det inte finns flisor kvar som kan låsa upp ramlagren så att kulorna börjar hasa mot lagerbanorna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen