Tomos automatic som inte vill starta

Fråga: Min gamla Tomos Automatic går inte att få igång, den tänder några sekunder, jag trampar vidare-ingen tändning etc, kommer aldrig igång ordentligt. Bränsle kommer, tog bort stiftet, pallade upp bakhjulet och höll tändhatten med stiftet mot cylindern. Nog fanns det gnista, fick världens stöt, det var ström i hatten och kabeln också! Dom skall väl inte vara strömförande utan isolerande? Vad kan vara fel? Kan det vara jordningsfel då den tänder och lägger av inom sekunder? Tändspolen?

Tack på förhand för bra artiklar och eventuell hjälp!

Mvh Brian

 

Svar: Det ska inte finnas någon ström på tändkabelns och tändhattens utsida. Enda gången man möjligtvis ska kunna få en stöt av tändhatten är om man kört i regn och motorn är genomblöt av regnvatten. Nu vet jag inte vad det är för tändhatt på din Tomos, men är det den plåtklädda varianten (radioavstörd) så är det (ö)kända för interna överslag som går ut i plåthöljet.

Men tändkabeln ska inte heller ge ifrån sig några stötar. Antingen är materialet i isoleringen väldigt dåligt eller så är det hål/sprickor i denna isolering som gör att strömmen ”hittar ut”. Mitt tips är att du byter både kabel och tändhatt då överslag i dessa leder till tändstörningar av olika grad.

På många tändspolar är tändkabeln igängad på ett gängat stift inne i spolen. När man byter kabel är det bara att gänga ur den gamla och gänga i den nya. För att monteringen ska bli enkel kan man ta en syl och sticka in i kabelns kopparkärna så är det lättare att kabeln tar gäng på stiftet i spolen. Om kabeln är fastgjuten i solens isolerande hölje finns det två lösningar.

  1. Man klipper av kabeln någon centimeter från spolen och skalar av isoleringen till hälften så att 5 mm koppartråd sticker ut. Där löder man dit en ny kabel som är skalad lika långt. Ovanpå denna skarv drar man på en (helst två) krympslang.
  2. En annan variant är att man trär på en krympslang över hela kabelns längd. Se bara till att kabeln är avfettad och gärna uppvärmd en stund så att eventuell fukt jagats ut innan slangen dras på. Man kan behöva göra ett större hål i tändkabelns gummigenomföring i blocket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen