Mopedmotor som surar ner tändstiftet

Fråga: Hej, Jag hittade en moppemotor som bara låg så jag bestämde mig för att se om den fungerade. Just nu är det en trimcylinder på den (50cc) och ett bra rör. Motorn var extremt lättstartad och varvade väldigt långt och rappt. Men nu helt plötsligt så är motorn heldöd… gnistan är väldigt stor, cylinder och kolv är superfina och har komp, bensin kommer de bra av då stiftet är blött efter några kick, den tjuvdrar ingen luft och alla packningar runt cylindern och föggen är bra. Jag bytte ner till en annan förgasare (en mycket mindre) då gick den igång och man hade tur och kickade riktigt hårt. Men då går den bara i max 10 sekunder sen dör den, spelar ingen roll om man gasade eller inte. Känns som jag provat och kollat de mesta men den går fortfarande inte igång. Vad är felet?

Mvh

Andersson

 

Svar: Om tändstiftet blir blött så är troligtvis gnistan för klen. Att man har gnista på tändstiftet ute i fria luften säger inget om hur gnistan ser ut under kompression. Ju högre lufttryck tändstiftet befinner sig i, desto svårare blir det för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder. Om tändsystemet ska klara att ge en 0,5 mm lång gnista underkompression måste den klara en tio gånger längre gnista ute i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3-5 mm. Detta stift ansluter man till tändkabeln och håller mot jord (motorns block). När man kickar ska det uppstå en stark och regelbunden gnista. Om tändsystemet inte klarar detta kommer det inte bli någon duglig gnista på originalstiftets 0,5 mm när det sitter i motorn.

Om motorn bara går i tio sekunder åt gången låter det som att kondensatorn skulle kunna vara orsaken till problemen.

Sedan kan det även bero på att förgasaren börjat flöda så att motorn dränks i bensin – då hjälper inte den starkaste gnista. Slå på bensinkranen och titta under förgasaren. Om flottören stänger som den ska inget hända, men om den inte stänger kommer det snart att börja droppa bensin om förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen